L’objectiu del projecte Estalmat és detectar, orientar i estimular de forma continuada, durant dos cursos, el talent matemàtic de joves d’entre 12 i 13 anys

L’Ariadna és un noia rosinca com la resta de les noies de la seva edat, va al col·legi, surt amb les seves amigues i, entre d’altres moltes coses, li agrada veure la TV estirada al sofà sense cap més preocupació.
Però l’Ariadna té un tret que la diferencia de la majoria de les noies i nois de 13 anys. Té un talent extraordinari per a les matemàtiques, “però no és l’assignatura que més m’agrada, perquè socials, anglès i dibuix són les meves assignatures favorites”. Tot i això, l’Ariadna diu que sempre treu “notable o excel·lent” als exàmens de matemàtiques.
Estudia 2ª d’ESO al Centre Escolar Empordà, i l’any passat, quan cursava primer, i gràcies al seu raonament envers els problemes matemàtics, va ser una de les alumnes, juntament amb altres 5 de primer d’ESO i 6 més de sisè de primària, als que se’ls va oferir la possibilitat de participar a les proves de selecció del projecte Estalmat-Catalunya. ESTALMAT és l’abreviatura de ESTímul TALent MATemàtic. Una iniciativa per tal d’estimular l’esperit científic de l’alumnat català.
I dels 12 alumnes que van fer les proves de selecció del Centre Escolar Empordà, només l’Ariadna va ser seleccionada per aquest projecte, després de realitzar la prova en un institut de Girona.
Una prova en la que se li van plantejar 4 problemes i en la qual la manera d’avaluar no és com als exàmens que fa a l’institut (on el que importa és el resultat final que dóna la nota), sinó que s’analitza el camí a seguir, el raonament emprat per l’alumne per aconseguir resoldre, o no, els problemes plantejats. És a dir, el que busquen els examinadors era el ‘talent especial’ que dóna nom al projecte ESTALMAT.
De fet, l’Ariadna diu “que no els vaig fer tots, em vaig deixar un problema perquè no em va donar temps d’acabar tots quatre”.
L’Alexis Barris i la Montse Sanjaime són els pares de l’Ariadna, els quals “ens sentim molt orgullosos que hagi estat seleccionada per aquest projecte. Fa il·lusió que la teva filla superi una prova d’aquest tipus, que et diguin que té un talent matemàtic, però de sempre ens hem enorgullit de com tant d’ella com del seu germà”, afirma la Montse.
Però l’Ariadna no només sembla ser un talent en les matemàtiques, ja que al juny passat va ser guardonada, juntament amb els seus dos companys del Centre Escolar Empordà, Alba Nor i Àlex Abdi, amb el premi Mª Àngels Anglada d’Auques en el XXXIVè Concurs per a la Joventut de l’Alt Empordà, “a casa, amb el seu germà, pinten, fan maquetes, graven en vídeo el que fan, s’inventen jocs de taula, són bastant creatius”, remarca la Montse.

Estalmat té com a principal objectiu detectar, orientar i estimular durant dos cursos educatius, en aquest cas entre 2013 i 2015, el talent matemàtic excepcional d’uns 25 estudiants de 12 i 13 anys d’arreu de Catalunya. Amb aquesta iniciativa, es vol promoure l’excel·lència matemàtica a través de l’orientació setmanal específica en aquesta matèria, que tindrà lloc cada cap de setmana durant tres hores.
Així que ara, a partir del 19 d’octubre l’Alexis haurà d’anar cada dissabte a Barcelona amb l’Ariadna, “sí, els professors de l’institut altres anys no ho deien tant als alumnes i pares per participar en aquestes proves selecció perquè no se sentissin en l’obligació d’anar-hi, perquè saben que és un sacrifici, en el cas de ser seleccionat, anar cada dissabte a Barcelona durant dos anys. Però ara, anirem cada disssabte l’Ariadna i jo”.
Un total de 25 alumnes d’arreu Catalunya són els que participaran durant dos cursos en el projecte Estalmat-Catalunya, orientat a l’excel·lència matemàtica. Es tracta d’un projecte, en funcionament a Catalunya des de l’any 2003, organitzat per la Societat Catalana de Matemàtiques, la Federació d’Entitats d’Ensenyants de Matemàtiques de Catalunya i la Real Academia de Ciencias, amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament.
Es considera que l’edat entre 12 i 13 anys és la més adequada per a promoure aquesta iniciativa, ja que és quan es produeix el començament del raonament formal. Alhora, hi ha nombrosos països europeus que han endegat projectes similars en aquesta mateixa franja d’edat.
Les classes orientatives per aquest grup d’alumnat tindran lloc a partir del dissabte 19 d’octubre a la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech. El professorat d’Estalmat ha dissenyat activitats al voltant de les matemàtiques amb continguts no curriculars.
Dissabte es va inaugurar oficialment l’onzena promoció del projecte en la mateixa Facultat de Matemàtiques amb la presència dels alumnes seleccionats acompanyats del seus pares i mares, entre d’ells l’Ariadna, la Montse Sanjaime i l’Alexis Barris.
Grup d’alumnes que componen la selecció per a la promoció 2013-2015 d’Estalmat-Catalunya
Després de la valoració per part de l’equip de professorat de la prova de selecció i de la realització de les preceptives entrevistes d’un component de l’equip amb les famílies i amb els nois i les noies que formaven part de la selecció inicial, el grup d’alumnes per a l’onzena promoció d’ESTALMAT-Catalunya, que desenvoluparà les seves activitats els cursos 2013-2014 i 2014-2015 ha quedat format per:
>
Alumne |
Institut |
Població |
Acevedo , Lucas Uzías | Institut Galileo Galilei | Barcelona |
Allo Ferré, Arnau | Institut Tarragona | Tarragona |
Angás Muxi, María África | Sant Ignasi-Sarrià | Barcelona |
Barris Sanjaime, Ariadna | Centre Escolar Empordà | Roses |
Belío Boquera, Juan | Institut Sant Pere i Sant Pau | Tarragona |
Campdepadrós Rodríguez, Joel | Inmaculada Concepción | Gavà |
Cartanyà Caro, Pau | Institut Narcís Oller | Valls |
Casacuberta Puig, Sílvia | Escola Pia Sarrià-Calassanç | Barcelona |
Costa Garcia, Vinyet | Institut Escola La Tordera | Sant Celoni |
de Paco Perramon, Andreu | Sant Ignasi-Sarrià | Barcelona |
Fernández Rius, Mario | Institut Miquel Martí i Pol | Cornellà |
Medina Diez, Miquerl | Institut Icària | Barcelona |
Medina Martínez, Raúl | Institut Pineda de Mar | Pineda de Mar |
Mont Geli, Jofre | Escola Joan Pelegrí | Barcelona |
Moreno Sanz, Núria | Institut Lluis Doménech i Muntaner | Canet de Mar |
Pérez Cabello, Teo | Institut St. Pere i St. Pau | Tarragona |
Pujadas Rello, Roger | Institut Montserrat | Barcelona |
Recort Bascuas, Pau | Institut Francesc Macià | Cornellà de Llobregat |
Ribé Vidal, Joan | Institut Martí l’Humà | Montblanc |
Roig Perez, Pau | Escolàpies Sant Martí | Barcelona |
Salinas Hoyas, Omar | Institut Mercé Rodoreda | L’Hospitalet del Llobregat |
Saumell Portillo, Arnau | Maristes Sants-Les Corts | Barcelona |
Soldevila Jauregui, Arnau | Institut Lacetània | Manresa |
Vázquez Espín, David | Escola Àngel Guimerà | Sant Andreu de la Barca |
Vilella Bellés, Helena | Escola Virolai | Barcelona |