2.997 alumnes s’han escolaritzat a Roses, xifra que ja ha augmentat, i augmentarà, com cada any, al llarg del curs

Escolarització a Roses
Nens entrant a l'escola el primer dia del curs escolar

Roses es caracteritza per ser una població en que l’escolarització, un cop començat el curs, “és un degoteig continu”

Entre el passat 9 de setembre, que van iniciar el curs els i les alumnes d’Infantil, Primària i Secundària, concretament els que cursen l’ESO, i el 12 de setembre, quan van començar el període escolar els i les estudiants de batxillerat i els del Cicle Formatiu, tant els de Grau Mitjà com els de Grau Superior, van ser un total de 2.997 infants i joves els que van iniciar les classes del nou curs 2024-25.

La regidora d’Ensenyament de Roses, Yanna Arjona

Va esdevenir un inici de curs sense cap incidència a destacar, “llevat els dels cicles formatius, on han hagut problemes de matriculació, tant a Roses com als centres educatius d’arreu de Catalunya, en haver-hi més demanda que oferta, per la qual cosa molts joves s’han quedat sense poder-hi accedir”, ha desvetllat la regidora d’Ensenyament de Roses, Yanna Arjona, destacant que “és un tema que ha de resoldre el departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat”.

I des del passat 9 de setembre els centres educatius ja es troben en Matrícula Viva, s’anomena així perquè és la matrícula que realitza l’alumnat que no ha seguit el procés de preinscripció ordinari marcat pel calendari i que sol·licita plaça escolar després del curs començat i al llarg d’aquest. I a hores d’ara ja han estat una vintena d’infants i joves que s’han hagut d’escolaritzar als centre educatius de Roses des que es va iniciar el curs escolar.. Una xifra que anirà augmentant a mesura que avanci el curs “perquè és un degoteig continu”, ha assenyalat Arjona.

Un degoteig continu de noves escolaritzacions al llarg del període escolar que pot significar que el curs l’acabin la juny de 2025 al voltant de 3.100 alumnes.

Aquesta quantitat d’alumnes matriculats és lleugerament inferior a la dels darrers anys, circumstància a que ha baixat la natalitat durant els darrers anys, una disminució de naixements, sobretot, entre la població autòctona.   don

Directrius del Departament d’Educació de la Generalitat respecte als telèfons mòbils

El Departament d’Educació ha establert unes directrius clares per tal d’assegurar que l’ús dels telèfons mòbils no interfereixi en el procés d’aprenentatge de l’alumnat, i en la convivència entre els membres de la comunitat educativa. Unes directrius que parteixen de les conclusions de l’informe del Consell d’Educació de Catalunya (CEC) de desembre de 2023, fruit dels debats amb la comunitat educativa d’arreu del territori.

Així, Educació va establir un protocol, arran de les conclusions del CEC en el que a Educació Infantil i Primària no es pot utilitzar el mòbil en cap lloc del centre educatiu, queda totalment prohibit, és a dir, que a més de no poder utilitzar-se a l’aula, tampoc al pati, i inclòs està prohibit durant les activitats escolars.

A l’ESO (Educació Secundària Obligatòria), la restricció també és general, a l’igual que els centres de Primària, amb l’única excepció que s’hagi d’utilitzar a l’aula per una finalitat pedagògica.

Pel que fa al Batxillerat i Formació Professional, també i únicament, és pot utilitzar a l’aula amb fins pedagògics, però, en canvi, pel que fa a la resta de les instal·lacions del centre, és decisió de la pròpia direcció de deixar utilitzar-los.

I a les escoles de Primària de Roses es compleix rigorosament les directrius del Departament d’Educació de la Generalitat, de tal manera que “està prohibit portar els mòbils a l’escola”, i en els instituts Cap Norfeu, Illa de Rodes i Centre Escolar Empordà, “tot i que no està prohibit portar-los, les respectives direccions han decidit que no es poden utilitzar en cap lloc del centre, excepte si els professors ho demanen fer-lo en l’aula, cosa improbable perquè tots disposen de tauletes o PC portàtils”, ha assenyalat la regidora d’Ensenyament, apuntant que “als alumnes que se’ls agafi utilitzant el mòbil se’l requisarà fins l’acabament de les classes”.

Un altre aspecte a destacar d’aquest nou curs escolar és la incorporació de nous professors, arran de les oposicions, la del 2023, extraordinària i l’ordinària del passat mes d’abril, i que van aprovar 20.000 funcionaris. El que significa que s’han hagut d’incorporar als centres educatius de tota Catalunya, tenint que marxar professors interins que exercien des de fa més d’un curs als seus respectius escoles i instituts.
I als centres educatius de Roses, a tots, s’ha incorporat molt personal docent nou, de tal manera, que professors i professores, “que exercien com a interins i que alguns d’ells ja portaven molt de temps i, a més, els i les alumnes ja estaven familiaritzats amb ells, han hagut de marxar. Però, el problema -assenyala la regidora d’Ensenyament de Roses- és que aquest professors i mestres nous, que han vingut amb plaça fixa, quan es convoqui el concurs de trasllat, podran demanar anar-se’n prop de casa seva, ja que, per exemple, ens hi ha docents funcionaris a Roses provinents de Berga o fins i tot, de Tortosa, i clar, en quant surti l’oportunitat voldran marxar per exercir la seva professió a prop de casa seva”.

Les inundacions dels patis de l’Escola Montserrat Vayreda és una deficiència que ja pertany al passat

L’execució de les obres de la nova Escola Montserrat Vayreda es van entregar a l’Ajuntament de Roses a la primavera de 2017, la qual va ser inaugurada durant l’inici escolar d’aquell any. Unes obres que mostraven, però, deficiències, les quals es van esmenar totes menys una, i que era que quan plovia el pati s’inundava d’aigua, i de la qual s’havia de fer càrrec el Departament d’Educació de la Generalitat, però que en no tenir resposta, va ser el propi Ajuntament de Roses qui va intentar, sense sort, posar solució a aquesta problemàtica de les inundacions, ja que als 10 anys d’entregada l’obra passava a ser responsabilitat del consistori, i no pas de la Generalitat.

I ara, 7 anys després de la inauguració de l’ Escola Montserrat Vayreda es pot dir que aquest problema pertany al passat, perquè, segons explica la regidora d’Ensenyament de Roses, Yanna Arjona, “després de demanar cada any a la Generalitat esmenar aquesta deficiència de les obres, a l’octubre del 2023, quan ens van convocar des de Serveis Territorials a la Taula de Planificació, que és on es comunica tot el referent al curs escolar vinent, vaig a tornar a exposar la queixa que l’obra de l’escola no estava ben acabada, i que no volia que passessin els 10 anys i que l’Ajuntament assumís el cost de l’arranjament de les obres per acabar amb les inundacions. I per part de Serveis Territorial vaig adquirir el compromís que ho farien i ho han fet”, ha assegurat Yanna Arjona.

Concretament, la Generalitat va esmenar aquestes deficiències de les obres durant el passat estiu, coincidint amb el projecte de naturalització de les Escoles de Primària dut a terme per l’Ajuntament de Roses.