La promoció turística i econòmica endegada per l’Ajuntament de Roses l’any 2016 comença a donar els seus fruits en quant a la desestacionalització del turisme a la Vila
Com ja vam informar a principis d’aquest mes d’octubre, Roses, des de fa uns anys, ha encarat el camí cap a la desestacionalització de la temporada d’estiu, és a dir, que ha aconseguit que no només ens visiten turistes als mesos de juny, juliol i agost, que aquests ja venen sols, sinó que ha augmentat el nombre de visitants al llarg de l’any. I això ha estat possible gràcies a algunes iniciatives que, un cop celebrades per primer cop, han anat arrelant per atraure visitants, i d’altres que han estat un èxit des del primer moment. I avui dia són una cita anual per centenars, sinó milers, de turistes que ens visiten fora de la temporada d’estiu. Estem parlant del Festivalet de Roses, de la Ruta de les Tapes o de la Fira de la Cervesa, impulsades per l’Àrea de Promoció Econòmica algunes, i l’Àrea de Turisme, en el cas del Festivalet, quan Fèlix Llorens era, com en aquesta legislatura, regidor de Turisme en el mandat de 2016.
Han estat unes iniciatives que “tot i que durant la celebració d’aquests esdeveniments poden venir, mil, dos mil o tres mil persones, això per Roses és una gota més, però el veritablement important, a banda que ens visiti aquesta quantitat de gent, que ja és molt bo, era vincular la imatge de Roses amb l’oferta lúdica, perquè quan pensi en passar-s’ho bé, en sortir de la monotonia i passar un dissabte, un diumenge o un cap de setmana diferent, pensi en Roses com una destinació de la Costa Brava en temporada baixa”. Aquest va ser l’objectiu que perseguíem en crear aquest calendari d’esdeveniments”, ha afirmat Llorens.
I això, Roses ho ha aconseguit, ja que les dades de la taxa turística així ho diuen, perquè “vam tenir durant el passat hivern, que es comptabilitza des de l’1 d’octubre de 2023 al 31 de març de 2024, van tenir un 20% més de visitants que a l’hivern anterior”, explica el regidor de Turisme, per apuntar que “una prova que hem aconseguit atraure visitants al llarg de tot l’any és que hi ha restaurants que allarguen la seva temporada, però el nostre objectiu -desvetlla el regidor de Turisme- és que els bars, restaurants, hotels i càmpings no hagin de tancar a l’hivern”.
Paradoxalment, però, aquest passat estiu, la visita de turistes ha baixat respecte a l’any anterior, “sí, és una variable que s’ha donat no només a Roses, sinó a tota la Costa Brava i a la majora de destinacions de la costa del Mediterrani”, ha confessat Fèlix Llorens, per afegir que “ara fa falta fer una feina de formigueta per mirar què ha passat i qui turista no ens ha visitat, si el d’alt poder adquisitiu, el turista en general, o hem baixat perquè abans teníem una afluència de visitants més alta del normal”.
Eines per saber qui ens visita, d’on ve, què fa i quan temps està
I aquesta tasca l’Àrea de Turisme de Roses la podrà realitzar gràcies al fons Next Generation, amb els quals “hem pogut adquirir dades de telefonia mòbil des de l’any 2019 fins a l’actualitat, i amb aquestes dades podrem saber quins han estat el moviments dels telèfons mòbils a Roses durant aquest anys. Dades dividides per edat, sexe, per la durada de l’estada i l’origen del visitant, amb els quals tindrem més coneixement del què passa a Roses en quant al turisme, per exemple, podrem saber el pic de gent que hi va haver quan es va celebrar el Mediterranea Festival o durant un concert de Sons del Món o si les campanades pirotècniques de Cap d’Any van ser un èxit absolut si les dades ens diuen que hi haver un pic brutal de gent”, ha desvetllat Fèlix Llorens.
Ampliació territorial de l’assistència a Fires de Turisme
L’Àrea de Turisme és present en moltes fires del sector tant nacionals com ara a Bilbao o Madrid, entre d’altres, i internacionals, sobretot a França, però, “ara estem apostant més per anar a mercats centre-europeus, com és Alemanya, i nòrdics com Dinamarca, i tenim el dubte d’anar al mercat del Regne Unit, és a dir, a Anglaterra i Irlanda, bàsicament perquè les connexions d’avió amb Roses són nul·les, un turista anglès que ve en avió a l’aeroport de Girona, o lloga un cotxe o viu l’aventura de la seva vida en transport públic per arribar a casa nostra. És, per tant, un mercat que ens costa anar a buscar perquè som conscients de les dificultats que tindria una persona d’allà en venir a Roses, però amb les eines que tenim ara com el Roses Lab i les dades de telefonia mòbil podem fer una aposta d’anar 2, 3 o 4 anys a Dublín, per exemple, i mirar que retorn té”, ha explicat el regidor de Turisme, matisant que “abans anàvem a les fires a tirar la canya a veure que passava, però ara tenim eines per poder avaluar si va bé o no”.
Un aspecte que ha destacat el regidor de Turisme sobre la presència de Roses a les fires de Turisme és que “sempre hem treballat, més que en destinacions, en sectors de mercat, és a dir, hem anat a buscar públic adult de més de 50 anys, visitants interessats en el senderisme o en el ciclisme, o públic familiar, entre d’altres sectors”.
Canvis en l’interès del turista per visitar Roses
Les dades que obté l’Oficina de Turisme deixa palès que en els darrers anys hi ha hagut un canvi d’interès pels turistes alhora de visitar Roses. “Hem passat d’un públic general que venia a la platja a un de més interès per la cultura, la gastronomia, i d’altre per fer senderisme o BTT, sent aquests dos uns mercats emergents en el que els turistes venen fora de la temporada alta d’estiu, per això fa anys que anem a la Saló Randonnées de Lyon, que és una de les principals fires de senderisme de França, per donar a conèixer tota la xarxa de camins que tenim a Roses”, ha explicat el regidor de Turisme. Una xarxa de camins naturals, però també culturals, perquè alguns passen per monuments megalítics com del dolmen de Cap de l’Home o el dolmen d’en Cobertella, i que per donar a conèixer aquesta xarxa de camins entre els vilatans i vilatanes es va crear la iniciativa Roses a Peu.
Qualitat del turisme
Que el turisme que visita Roses sigui de menys poder adquisitiu que anys precedents “és una percepció, perquè a dia d’avui no hi ha dades objectives per assegurar-ho, ja que les dades de facturació i liquidació dels hotels, càmpings i altres establiments d’allotjament turístic, encara no estan penjades a l’INE, llavors, és molt aviat per afirmar això”, assenyala el regidor de Turisme de Roses, Fèlix Llorens, tot i que apunta que “pot ser sí que ho sembla, però a banda del que sembli la nostra feina és sempre augmentar al qualitat dels visitants, però cal a dir que no és una tasca vinculant, és a dir, no hi ha una relació directa entre la feina que es fa des de l’Àrea de Turisme amb els turistes que ens visiten”, remarca Llorens.
Aposta per millorar la qualitat turística de Santa Margarida
És una evidència els establiments d’allotjament turístic de Roses, tant en hotels com en càmpings, han augmentat la seva qualitat, el que fa que, en proporció, Roses té més habitacions de 4 estrelles, i superior, que altres poblacions de la Costa Brava. I en aquest sentit, el regidor de Turisme assenyala que “podria ser que Roses tingui un turisme de qualitat allotjat en hotels i càmpings, i un de menys qualitat i poder adquisitiu que fa la seva estada en apartaments. Només cal entrar a Airbnb i mirar quin cost té dormir a Roses o d’altres pobles de la Costa Brava, i dins de Roses mirar que val pernoctar a l’Almadrava, Santa Margarida o al centre de la Vila, i veiem que hi ha molt diferencia de preu”.
I efectivament, una ullada a la plataforma de reserva d’allotjaments evidencia que on surt més econòmic, amb diferència, és a Santa Margarida, per això, afirma Llorens, “portem temps dient que s’ha de fer un canvi turístic radical a Santa Margarida, hem de ser valents i apostar per millorar la seva qualitat turística”.
Roses no inverteix en turisme tot el que recapta de la taxa turística
Que Roses va viure un augment del 20% de turistes entre l’octubre de 2023 i el març d’aquest any és una dada obtinguda de la taxa turística.
I la taxa turística, que oscil·la entre els 0,60 euros i els 3,50 euros per nit i persona, depenent del tipus d’allotjament i la zona, és l’impost que s’aplica al preu de les estades en els establiments d’allotjament turístics de Catalunya, i els diners recaptats es reparteixen a parts iguals entre els Ajuntaments i la Generalitat.
El passat 2023 la Generalitat va recaptar 1.106.722 € provinents de Roses (vegeu imatge), dels quals la meitat, 553.361 euros, han anat a parar a les arques de l’Ajuntament. En el ple extraordinari del consistori rosinc per aprovar els pressupost municipal de 2025 es va destinar una partida de 640 mil euros, als quals s’ha de descomptar els diners destinats a personal, que fa que “Roses hauria d’invertir més diners del que destina a la promoció turística perquè la principal economia de la Vila és el turisme i, per tant, no podem deixar a l’atzar que vinguin, o no, turistes”, ha assegurat el regidor de Turisme.
La Generalitat va implementar l’any 2012 aquesta taxa turística per impulsar, preservar, fomentar i desenvolupar tant el turisme com les infraestructures turístiques. I en aquest sentit, Fèlix Llorens afirma que “no destinem tots el diners recaptats amb la taxa turística, com ens obliga la llei i, per tant, hem de treballar perquè en un futur puguem destinar tots els diners recaptats a fomentar el turisme”, ha conclòs el regidor.