En marxa una nova campanya d’inspecció per controlar les ofertes del Black Friday i el Cyber Monday

En paral·lel a aquesta acció, que fa seguiment dels preus de productes oferts en 80 empreses del sector de l’electrònica de consum, de roba i d’articles per a la llar, s’ha posat en marxa la campanya “N’estem tips”, enfocada enguany a conscienciar els consumidors més joves sobre la importància de fer un consum conscient i reflexiu

El Departament d’Empresa i Treball, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç, ha posat en marxa una nova campanya de control de preus de productes amb motiu del Black Friday, una jornada promocional que enguany tindrà lloc el pròxim 29 de novembre.

En concret, Empresa i Treball està realitzant actuacions inspectores sobre 80 empreses, d’arreu de Catalunya, del sector de l’electrònica de consum, d’articles de roba i complements i productes per a la llar, que tradicionalment concentren la major part dels descomptes en aquestes dates. El seguiment i l’anàlisi de preus es fa sobre un total de 2.960 productes, dels quals 2.660 en canals de venda per internet i 300 a botigues físiques. El monitoratge de preus s’ha iniciat dos mesos abans de la cita i es perllongarà fins al proper 2 de desembre, coincidint amb la celebració del Cyber Monday.

Per part de l’Agència Catalana del Consum, l’objectiu prioritari és protegir els consumidors davant de l’ús de publicitat que pugui induir a engany, d’acord amb el que preveu el Codi de consum català. Des de l’àmbit de Comerç, en canvi, els controls se centren principalment a vigilar la competència deslleial entre establiments comercials.

En matèria d’ofertes o promocions, la legislació contempla obligacions per a les empreses i els comerços, com ara informar tant del preu original com del preu rebaixat o el percentatge de descompte, tenint en compte que el preu original sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors a la promoció. Amb tot, les actuacions que contravinguin la normativa de Comerç poden rebre sancions de fins a 20.000 euros, mentre que aquelles que vulnerin els drets de les persones consumidores poden implicar multes d’entre 10.001 i 100.000 euros.

41 expedients oberts per infraccions durant el Black Friday 2023

Durant la passada campanya del Black Friday, Empresa i Treball va realitzar actuacions de control de preus sobre 55 empreses, tant en vendes presencials com en línia. Com a resultat d’aquestes actuacions, el Departament ha obert 41 expedients sancionadors.

En concret, la Direcció General de Comerç ha obert 31 expedients sancionadors per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 17 ja s’han resolt amb sancions per un import global de 185.000 euros.

Pel que fa a Consum, ha obert expedients sancionadors a 9 empreses per constatar conductes infractores segons la normativa relativa a la protecció de les persones consumidores en matèria d‘indicació de preus. Els expedients de Consum es troben en tramitació.

En la campanya del 2022, Empresa i Treball va sancionar un total de 47 empreses per un import total de 1.014.000 euros.

Campanya “N’estem tips” per fomentar la compra conscient i reflexiva

En paral·lel a l’actuació inspectora, durant aquest mes de novembre, coincidint amb les campanyes del Black Friday i el Cyber Monday, l’Agència Catalana del Consum posa en marxa a les xarxes socials una campanya divulgativa, adreçada al jovent, que protagonitza la presentadora i comunicadora Carla Rubio.

Sota el lema “N’estem tips”, es vol conscienciar els consumidors més joves sobre la importància de fer un consum conscient i reflexiu. Amb aquest objectiu, els continguts de la campanya es recolzen en el popular anglicisme “tip” (consell) per compartir informació pràctica per comprar de forma més responsable i segura aquest Black Friday.

L’actuació, que es difon per mitjà de les xarxes socials @consumcat i també al web consum.gencat.cat, vol convidar a reflexionar sobre els beneficis de prendre decisions de compra pensades i planificades, defugint les compres impulsives, i a tenir una major consciència dels efectes i les conseqüències que pot tenir el fet de comprar de forma precipitada.