El projecte ‘SomArt’ de l’escola Jaume Vicens Vives de Roses, que té com a objectiu potenciar la creativitat i el creixement personal dels joves estudiants va ser mereixedor del Premi Baldiri Reixach a la categoria d’alumnes
Ahir diumenge va ser un gran dia pels centres educatius de Roses. Si l’Institut Illa de Rodes va ser reconegut amb el Premi Baldiri Reixach a la categoria de mestres, l’escola de primària Jaume Vicens Vives no es va quedar enrere, ja que també va ser guardonada amb el mateix premi, però a la categoria d’alumnes de tots els nivells.
I aquest reconeixement ha estat gràcies al projecte ‘SomArt’, desenvolupat fa un any en aquesta escola de Roses i en el que, a través de l’art, s’ofereix un seguit d’experiències vitals per a potenciar la creativitat dels alumnes, des de p3 fins a 6è de Primària, i trobar, així, una nova via de creixement personal per tal de fomentar un desenvolupament intel·lectual més integral i global.
Les seves impulsores i coordinadores, les mestres Anna Pou i Meritxell Marí, acompanyades per la directora de l’escola Jaume Vicens Vives, Eli Ginestera, i la cap d’estudis, Cristina Laserna, van ser les encarregades de recollir aquest premi Baldiri Reixach, dotat amb 900 euros, en l’acte de lliurament que es va celebrar al Teatre Nacional de Barcelona.
Pou i Marí van manifestar sentir-se “molt orgulloses de recollir aquest guardó perquè és la recompensa que rep tot el personal docent i tots els alumnes, que hem estat capaços, tots junts, de fer realitat i tirar endavant el projecte”.
Projecte ‘SomArt’
El projecte ‘SomArt’ és una iniciativa que es va impulsar a l’escola Jaume Vicens Vives dins les Àrees de Visual i Plàstica amb la finalitat d’impulsar la creativitat dels nens i nenes, alumnes del centre.
Un projecte en que la primera actuació que es va fer pública va ser la representació, que van fer els alumnes de Primària al desembre de l’any passat, dels Pastorets.
Els objectius principals del projecte són:
- Donar una nova via de comunicació als nens i nenes de l’ escola.
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’un mateix i dels altres.
- Desenvolupar el pensament divergent a través de la creativitat.
- Mostrar interès i criteri per a valorar les obres plàstiques de l’entorn i dels diferents artistes.
El projecte té diferents accions que s’aniran desenvolupant al llarg de diferents cursos. Aquest curs 2017-18 s’han posat en marxa tres de les accions: el treball per autors, les galeries d’art i el collage de l’entrada.
Quant el treball d’autor per nivell, és una presentació de diferents autors als nens i nens de l’escola, treballant la seva manera d’entendre la creació, experimentant o recreant obres. Cada curs es treballen 3 autors de diferents corrents artístiques. Es procura representar el sector femení, molt oblidat. Com a mínim, es treballa una artista femenina per curs. Les activitats proposades són per a provocar diferents tècniques o situacions relacionades amb el treball de l’artista. Només s’han de prendre com a una inspiració, si bé hi ha un producte final, aquest no ha de ser exacte a cada aula ni a cada nen. S’ha de poder resoldre de diferents maneres, segons la creativitat dels diferents alumnes per tal que cada nen es pugui sentir artista, protagonista del seu art perquè tots som art.
Alguns autors que treballem són: Sonia Delaunay, Mondrian, Lois Mailou Jones, Max Ernst, Yayoi Kusama, Keith Haring, Carmen Herrera, Banksy, Warhol, Georgia O’Keeffe, Niki de Saint Phalle, Antoni Clavé…
A final de cada trimestre ‘SomArt’ fa una galeria d’ar per donar a conèixer tots els artistes de l’escola. Tots els nens i nenes van poder treure i demostrar que són artistes i ho van mostrar a tots els seus familiars i d’altres persones que el van voler veure. Així doncs, va esdevenir una jornada de portes obertes on tothom va poder passejar per tota l’escola per tal d’admirar les obres mestres. Els nens van acompanyar els seus familiars i els van fer de guies per totes les galeries.
El collage de l’entrada vol convidar a entrar i quedar-s’hi i ha de ser un reflex d’allò que passa a les aules. Així s’ha dissenyat un rebedor, inspirat amb els rebedors domèstics però també pensant en les galeries d’art on ens podem asseure per a poder contemplar algunes obres. En aquesta entrada també es posen alguns pensament o frases cèlebres dels artistes.
‘SomArt’ ja és a les xarxes socials i el podeu trobar a Instagram: @projectesomart
Premis Baldiri Reixach
El Premis Baldiri Reixac és un reconeixement a l’escola catalana, convocat per la Fundació Lluís Carulla.
Aquests premis impulsem escoles, mestres i alumnes compromesos amb la llengua catalana i que promouen la renovació pedagògica. Aquest any, els Premis Baldiri Reixac han celebrat el seu 40è aniversari. Enguany s’han presentat 374 projectes dels quals se n’han premiat 66 de diferents llocs dels països catalans, repartint 101.000 euros en total.