L’Empordà als Aparadors és una campanya de dinamització comercial per donar suport al comerç de la comarca en la qual participen 72 botigues, 36 productors i 8 restaurants a Figueres, la Jonquera, Castelló d’Empúries, Roses, Llançà, l’Escala i Cadaqués. I dins la campanya s’ofereixen entrevistes amb alguns dels seus protagonistes, com ara la d’en Ramon Garnatcha, de la Carnisseria Garnatcha
En Ramon Garnatcha i la Montse Tort, són els propietaris de la Carnisseria Garnatcha, de Figueres. La tercera generació d’un negoci que va obrir l’àvia d’en Ramon el 1936. Tot i que de ben segur els principis no devien ser fàcils, no recorden una època tan complicada com la que acabem de superar. Malgrat el pas del temps, encara continuen sent especialistes a elaborar productes amb una de les carns més saludables, la de cavall.
Com ha afectat al negoci les dificultats viscudes el 2020?
Bé, nosaltres som una carnisseria amb productes de cavall i per això tenim bona part de la clientela que no és de Figueres. El fet que no es poguessin desplaçar ens ha afectat força, tot i oferir el servei a domicili. Ens hem trobat que a vegades quan t’havies de desplaçar gaire lluny a la gent també li sabia greu. Per altra banda, també ens ha afectat molt la pèrdua d’hàbits.
Una de les vostres característiques són els productes que elaboreu amb el cavall. No és molt comú a la nostra zona.
A diferència d’altres països d’Europa a l’estat espanyol no s’hi treballa. És més aviat una qüestió cultural. Nosaltres el que tenim d’elaboració pròpia, llonganissa, xoriço… El fem de cavall. Tot i que no tot el producte que tenim aquí és de cavall per descomptat.
Parlaves de canvi d’hàbits, d’una qüestió cultural…
Sí. El client que sempre ha menjat aquesta carn porta tota la vida venint a comprar, i ho continua fent. N’hi ha que ara són avis, però des de ben petits ja van adquirir-ne el costum. En canvi, si parlem del client jove… És més complicat.
Per quin motiu?
Penso que amb les feines d’avui en dia el jovent no té temps d’estar a la cuina. Es porta més el menjar fet, el precuinat. Si tens temps d’estar a la cuina, pots elaborar el producte. El dinar et surt molt més econòmic que no pas anar a una cosa ràpida. A banda d’això, en el cas del cavall crec que també hi ha el component de la pena que pot fer.
Creus que podria ser per una falta de desconeixement?
Potser sí. Abans la carn de cavall era la més barata que hi havia. Més barata que la de porc. Aleshores la gent que no s’ho podia permetre menjava la de cavall. Ara és a l’inrevés. El cavall és la carn més cara que hi ha. I no és pel que es ven. És un animal que es cria a la muntanya. Necessita el seu temps, els exemplars disponibles són molt limitats, no és com la vedella. És una pel·lícula completament diferent. Tal com es cria és evident que és una carn natural, que porta més nutrients. És de les més saludables que hi ha.
Opina que la campanya de l’Empordà als Aparadors pot ajudar a fer que la gent conegui aquest producte que oferiu?
Sí. Tot és positiu. Donar a conèixer el producte és bo. No només per la gent nova. També serveix per recordar-ho a la resta de clients, i que pensin ‘ostres fa temps que no en mengem’. Tot el que és publicitat ajuda. Tot suma, no resta res.
La campanya
Les setanta-dues botigues participants exposen als seus aparadors, a banda de la seva oferta habitual, una mostra provinent d’algun dels trenta-sis productors gastro-alimentaris o artesanals implicats a l’Alt i Baix Empordà; i a més, en alguns comerços es faran tastos, demostracions o tallers. A banda, els vuit restaurants adherits ofereixen menús especialment confeccionats per a l’ocasió dins la campanya anomenada ‘l’Empordà a Taula’.
Sorteig de 116 xecs regals de 30 euros
La campanya L’Empordà als Aparadors organitza un sorteig de 116 xecs regals de 30 euros en el que es pot participar fins al 21 de novembre del 2021.
- Feu una fotografia relacionada amb la campanya: un aparador on es vegi el vinil, un producte exposat en un aparador, un plat del menú dels restaurants adherits o un esdeveniment dins de les botigues participants.
- Publiqueu la imatge en un compte personal a Facebook i/o Instagram fins el 21 de novembre del 2021, amb el hashtag #empordaaparadors.
- Seguiu els nostres comptes oficials a Facebook i Instagram (@emporda.aparadors)
- Manteniu la imatge publicada com a mínim fins el 30 de novembre del 2021.
- Important!
- Les publicacions han de quedar al feed, no s’accepten stories.
- El perfil d’Instagram no ha de ser privat per permetre que els organitzadors i el públic pugui veure les fotografies sense necessitat de seguir-vos.
- Es pot participar tantes vegades es vulgui.
Premis
- HI ha 116 premis de vals de 30 €, que es podran bescanviar fins al 31 de desembre del 2021.
- Els premis es limiten a 1 per persona.
- Els guanyadors es donaran a conèixer el 24 de novembre en una publicació als nostres comptes de Facebook i Instagram.