Compromís fet per la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, arran d’una pregunta del senador d’ERC, Jordi Martí Deulofeu, sobre l’estat en què es troba l’ample de via internacional a la terminal de mercaderies de Vilamalla
Abans de finalitzar l’any, el conveni i els projectes de connexió i implantació de l’ample ibèric i l’ample de via internacional (UIC) a l’estació intermodal de Vilamalla ja haurien d’estar enllestits. Així s’hi ha compromès la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en resposta a una pregunta formulada pel senador gironí d’ERC, Jordi Martí Deulofeu, en sessió de control.
Tal i com ha apuntat el senador altempordanès, a l’actualitat, “el transport ferroviari de mercaderies representa un 4% del total del transport terrestre de mercaderies a l’Estat espanyol, segons dades facilitades pel lobby ferroviari FERRMED, mentre que la mitjana europea de tones per quilòmetre transportades és d’un 18%”. En aquest sentit, Martí ha recordat que “d’acord amb la Directiva Europea, el 2030 un 30% de las mercaderies haurien de ser transportades en tren per tal de reduir la petjada ecològica”.
Per tot això, des d’Esquerra es creu que adaptar la terminal de mercaderies de Vilamalla, construïda l’any 1986 per la Generalitat de Catalunya, a l’ample de via internacional (UIC) és una oportunitat per a l’Alt Empordà, fet que permetria el desenvolupament de LOGIS Empordà com a hub logístic i ferroviari.
“La trista realitat és que a dia d’avui la terminal té un ús provisional d’aparcament de camions. La implantació de l’ample de via internacional (UIC) a la terminal de mercaderies de Vilamalla és una enorme oportunitat per al seu desenvolupament com a corredor i autopista ferroviària dotant-la d’una major versatilitat en la futura explotació de la terminal”, ha conclòs el senador.
Per la seva banda, la ministra de Transports ha manifestat que el govern de l’Estat comparteix els objectius assenyalats pel senador republicà i ha posat en relleu la coordinació entre el Gobierno, la Generalitat de Catalunya i ADIF, i que a l’actualitat s’està col·laborant per poder definir i concretar el contingut del conveni i també la coordinació tècnica d’aquest projecte, la tramitació del qual, serà imminent, “abans que finalitzi l’any”.