Els Mossos d’Esquadra intensifiquen la lluita contra els robatoris de coure

Mossos d’Esquadra
Cable de coure robat i recuperat pels Mossos d'Esquadra

Els Mossos activen a tot Catalunya el nivell 2 del POE Metall que suposarà fer més pressió sobre els grups delictius, més prevenció amb controls de trànsit i en deixalleries i més intel·ligència policial

El Gabinet de Coordinació Central del Programa Operatiu Específic (POE) Metall es va reunir ahir a la tarda per fer una diagnosi de la situació actual a Catalunya relacionada amb la sostracció de metalls en empreses, obres, infraestructures crítiques i la xarxa ferroviària. La trobada va servir per establir les línies estratègiques de direcció que permetin impulsar noves accions policials en la lluita contra la delinqüència que actua en aquest àmbit. Durant la reunió, presidida pel comissari en cap, Eduard Sallent i amb la participació dels màxims comandaments del Cos, es va acordar l’activació a tot Catalunya del nivell 2 del POE Metall (fins ara estava activada a les Regions Policials de Camp de Tarragona, Metrosud i Metronord) i l’establiment d’accions encaminades a prevenir i investigar aquests fets delictius.

La sostracció de coure és un fenomen delictiu que traspassa fronteres amb un fort impacte internacional i que està relacionat directament amb el preu d’aquest metall que actualment està en un dels valors màxims registrats en els darrers anys (9,5 euros/kg). L’increment de robatoris està directament relacionat amb la forta demanda que existeix i la facilitat en el reciclatge d’aquest metall. Les dades indiquen que a Catalunya des de 2010 hi ha una relació directa entre l’augment del preu del coure i l’augment de robatoris. La sostracció de metalls afecta des d’instal·lacions elèctriques, empreses i construccions i infraestructures crítiques.

El POE Metall marca dos objectius principals: d’una banda, prevenir i reduir la delinqüència relacionada amb les sostraccions de metall i, d’altra banda, garantir els serveis bàsics a la ciutadania, atès que una part de fets delictius recauen sobre infraestructures de serveis a la població, principalment equipaments i línies de conducció energètica, línies de telefonia i xarxa ferroviària.

Més pressió sobre els grups criminals, més prevenció, més intel·ligència policial

Els Mossos d’Esquadra incrementen des d’avui la pressió sobre la sostracció de metall a partir de noves accions que se sumaran a les que ja es duen a terme i que s’estableixen en el marc d’aquest programa. El passat 23 de febrer ja es va activar el nivell 2 del POE Metall a les Regions Policials Metropolitanes Camp de Tarragona, Metropolitana Nord i Metropolitana Sud que concentren el 50% dels fets denunciats en aquest àmbit. A partir d’avui, el nivell 2 s’eleva a tot Catalunya i s’impulsen les següents mesures:

  • Incrementar les inspeccions a les deixalleries on es realitzi la compra i venda de metalls
  • Intensificar les tasques d’investigació sobre els grups delinqüencials dedicats a la sostracció de metall, especialment de coure
  • Interlocució amb Fiscalia per aconseguir prohibicions d’allunyament sobre aquestes instal·lacions
  • Millorar la coordinació amb els operadors ferroviaris a l’hora de comunicar els incidents en temps real i derivats de les caigudes de tensió de les línies elèctriques
  • Activar la Unitat Central d’Incendis Estructurals de la Policia Científica especialitzada en aquets tipus d’activitat il·lícita que estigui relacionada amb incendis
  • Reforçar el control visual de les vies per detectar si hi ha persones no autoritzades
  • Incrementar els controls de trànsit, en diferents franges horàries i diferents vies de comunicació viària
  • Implementar la vigilància aèria amb l’activació d’helicòpters i el dron d’ala fixa

La lluita contra aquest fenomen delictiu amb un fort impacte a nivell mundial passa per impulsar un abordatge transversal que vagi més enllà de la lluita contra les màfies criminals i que se centri, per exemple, , en la millora de la seguretat de les instal·lacions, en fer una revisió de la baixa penalitat imposada en aquest tipus de delictes i en impulsar mesures de traçabilitat del metall com fan altres països. I és que, actualment, la traçabilitat del coure és complicada i això fa difícil saber-ne la procedència i quina destinació final té.

Pel que fa a les investigacions i a al fet que els autors són multireincidents, els Mossos d’Esquadra començaran a aplicar estratègies ja experimentades i contrastades anteriorment en plans dissenyats específicament en la lluita contra la multireincidència, per exemple el Pla d’Acció Tremall a Barcelona o el pla BAKURA a la Regió Policial Metropolitana Nord). L’objectiu serà maximitzar les possibilitats d’ingrés a presó dels investigats o l’adopció de mesures cautelars (ex: ordres d’allunyament d’infraestructures ferroviàries).

Més activitat policial: més detencions, identificacions i hores de patrullatge

Des del mes de maig del 2023 fins a l’abril d’enguany s’han registrat 5.885 incidències vinculades en aquest àmbit respecte a les 7.162 denunciades durant l’any anterior, entre furts, robatoris amb força, danys i actes vandàlics. Durant el darrer any s’han resolt un 10% dels fets delictius.

A nivell de Catalunya, les dades delinqüencials es distribueixen de la següent manera:

Per tipologies delictives, el 62% són furts, un 19% robatoris amb força i 19% danys. Les Regions Policials Camp de Tarragona, Metropolita Nord i Metropolitana Sud concentren el 50 % de fets situant-se en 3.711 fets denunciats. Per distribució horària, l’acció delictiva es produeix en un 41% a la tarda (15h a 23h), un 39% al matí (7h a 15h) i un 20% a la nit (23h a 7h).

Del total de fets vinculats al robatori de metalls, un 3% estan relacionats directament al robatori de coure en les xarxes ferroviàries. En aquest cas, durant el darrer any (període comprès entre maig del 2023 i abril del 2024) es produeix un increment del 31%, passant de 263 fets a 199 denunciats per ADIF. 

Pel que fa a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, les dades resgistrades durant el mateix període son 13 fets.

Si es compara el període de maig del 2023 a abril del 2024 amb l’any anterior es constata un increment notable de l’activitat policial:

  • Un 77% més de les hores destinades al POE Metall (16.473h a 29.298h)
  • Un 38% més en els controls policials (2.954 a 4.083)
  • Un 74% més en les identificacions (5.640 a 9.859)
  • Un 18% més en les detencions (229 a 271)

L’augment de l’activitat policial està directament relacionat amb l’activació del nivell 2 del POE Metall a finals del febrer d’enguany a les tres regions policials més afectades per aquesta activitat delinqüencial.

Delinqüents que actuen en grup i tenen una alta mobilitat

La gran majoria de lladres de metall no actuen sols. Solen formar part d’una extensa xarxa criminal i en cada sostracció participen entre 2 i 4 persones. Per cada fet poden anar canviant els participants, la qual cosa dificulta la imputació de grup criminal a tots els membres que en formen part i facilita que la penalitat sigui més baixa en cas de ser detinguts.

Roben el coure per vendre’l i en algunes ocasions tenen connivència amb deixalleries que fora del marc legat els compren el material sostret. Majoritàriament són robatoris en obres en construcció a l’aire lliure, o en empreses sense que aquests fets tinguin una afectació directa per a la ciutadania en general. La immensa majoria de delinqüents han estat detinguts in fraganti i un 75% tenen antecedents, és a dir són multireincidents. Un 30% acumulen més de 10 detencions.

Es mouen en vehicles i furgonetes i en moltes ocasions els titulars dels vehicles són testaferros. Pel que fa a les sostraccions de coure amb afectació en les línies ferroviàries, els llocs de les sostraccions són de molt fàcil accés per vies de servei paral·leles a la xarxa ferroviària. Normalment no hi ha testimonis ni vigilància (ja sigui vigilants o càmeres) o altres mesures de seguretat.

Sostreuen cable de catenària, és a dir, un cable elèctric aeri que forma part del sistema d’alimentació elèctrica dels trens. Per sostreure’l solen utilitzar unes pèrtigues de fusta per despenjar el cable de catenària i no electrocutar-se. Un cop a terra el tallen amb una radial pels dos extrems. Aquest cable no té plàstic de protecció, per la qual cosa no cal cremar-lo per a extreure’l, això fa que sigui molt aprofitable, sense cap esforç i és fàcilment enrotllable.

També sostreuen cable de senyalització (semàfors i altres senyals) Pelen o cremen aquest cablejat sostret per eliminar el plàstic que el recobreix i que podria tenir el logotip d’ADIF. D’aquesta manera és més difícil, en cas de ser interceptats per la policia, demostrar l’origen il·lícit del cablejat.

Més controls i inspeccions

Els Mossos d’Esquadra treballen en el control de les empreses encarregades de la gestió de residus de ferro, que compren ferralla -també coure- i li donen un nou ús. A Catalunya l’any 2023 es van fer 312 inspeccions i en el que portem d’any 172.

La gran majoria d’aquestes empreses són serioses i actuen en el marc vigent de legalitat. Els Mossos d’Esquadra sospiten que al voltant d’un 10% fan intrusisme i actuen amb connivència amb els lladres de metall. L’any passat del total d’inspeccions que es van fer, un 16% van acabar en infraccions, i durant el que portem d’any un 17%. Les infraccions ho són majoritàriament per irregularitats a l’hora de complimentar registres obligatoris, en ometre les comunicacions obligatòries als Mossos d’Esquadra i en ometre dades obligatòries en els registres.