Terra de Trobadors dedicarà la XXXII edició a l’art de joglar i la joglaria al comtat d’Empúries

Del 6 al 8 de setembre, el festival programa a Castelló d’Empúries més de dues-centes propostes, la majoria familiars, amb alguns dels seus clàssics com el torneig medieval, el mercat, la instal·lació ‘El camí de l’infern’ o les propostes gastronòmiques de les tavernes

Terra de Trobadors, la festa medieval de referència a Catalunya, celebrarà del 6 al 8 de setembre la seva XXXII edició. Organitzada per l’Ajuntament de Castelló d’Empúries i la Coordinadora de Terra de Trobadors, l’esdeveniment cultural i popular tindrà com a temàtica L’art de trobar i la joglaria al Comtat d’Empúries

La temàtica escollida en aquesta edició torna a estar fonamentada en un nou estudi encarregat per l’Ajuntament de Castelló d’Empúries, en aquest cas, al musicòleg i especialista en repertori medieval Antoni Madueño que ha fet una àmplia recerca sobre el fenomen cultural dels trobadors a la vila comtal. La investigació ha permès conèixer com era la vida dels trobadors i els joglars, qui els contractava, quines eren les seves tasques o quins instruments tocaven. També s’ha pogut conèixer que a Castelló hi havia una companyia de mercenaris, la família Seguí, lleial al rei de Tremissèn (Marroc), que passava diversos anys fora de casa i que s’enduien un joglar propi a qui encomanaven la tasca de recitar i cantar les seves proeses.

En la línia de les darreres edicions, Terra de Trobadors incrementa les activitats relacionades amb la temàtica escollida amb la voluntat de divulgar l’aspecte històric triat en aquesta edició. Per això, el festival ha incrementat les produccions pròpies i les coproduccions per generar activitats i propostes artístiques úniques i originals que s’estrenaran durant el Terra de Trobadors. 

Cicle de conferències
Dins del Cicle de conferències “Miquel Pujol Canelles”, per exemple, s’ha programat el divendres 6 de setembre a les 18 h a la Capella de Santa Clara la presentació del llibre L’art de trobar i la joglaria al comtat d’Empúries d’Antoni Madueño (vol. II de la col·lecció «Estudis Medievals»), a càrrec de l’autor, de la Dra. Maricarmen Gómez i de Gérard Zuchetto. L’endemà dissabte 7 de setembre, a les 11 h i a les 18 h al Convent de Sant Agustí tindran llocs les conferències “Interpretar els trobadors” avui dia a càrrec de la Dra. Maricarmen Gómez, amb interpretació musical d’Antoni Madueño, i “Els trobadors i el mecenatge poètic al comtat d’Empúries” a càrrec de la Dra. Miriam Cabré. El cicle de conferències es tancarà el dia 8 de setembre amb Els trobadors i el vi a càrrec de Carla Lucea i Antoni Madueño, la recreació d’una vetllada trobadoresca amb tast de vins de l’Empordà; en aquest cas cal inscripció prèvia al 972 25 08 59, al correu infocuriapreso@castello.cat o bé al Museu de la Cúria-Presó. El Centre d’Estudis Trobarescos de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries i l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes (ILCC), Secció Francesc Eximinis, de la Universitat de Girona organitzen de forma conjunta aquest cicle de conferències. 

Una de les novetats més destacades d’aquesta edició és El partiment: 1a Mostra de cançó improvisada. Si parlem de joglars i trobadors, parlem de música, lírica i poesia. Un dels gèneres dialogats de la lírica trobadoresca és el “partiment”, o “joc partit”, on dos o més trobadors componien una mateixa peça de forma conjunta sobre un tema específic sobre el qual acabarien debatent. El que avui en dia coneixem com a glosa o cançó improvisada n’és un llegat molt clar. La primera mostra de cançó improvisada es durà a terme de la mateixa manera que les mostres de glosa d’arreu, a través de certes proves on els glosadors hauran de demostrar les seves habilitats en l’art de Trobar, és a dir en l’art de dir i rimar, utilitzant les melodies habituals. Hi haurà sis glosadors i glosadores dels més reconeguts: Mireia Mena, Meg Joanmiquel, Núria Casals, Joan Font, David Ibáñez i Arnau Sargatal. Els glosadors estaran acompanyats per l’orquestrina amb alguns dels músics més reconeguts de l’escena de la cançó improvisada: Guillem Ballaz, Panxito, i Marta Rius, que també en serà la mestra de cerimònies. La intenció dels organitzadors de Terra Trobadors és que aquesta activitat s’incorpori a la programació habitual del festival en futures edicions. 

Vinculada a la temàtica d’aquest any, enguany també s’estrena l’espectacle La taula de reclutament. L’entitat de teatre i lluita dels Despertaferro juntament amb els Arquers del Comtat ofereixen un conflicte d’armes als peus de la muralla. La proposta representa a un grup de mercenaris -els Seguí-, i el seu joglar, que seran protagonistes d’una batussa que anirà pujant de nivell. Aquest mateix espai acull el renovat campament de soldats. La companyia de teatre i recreació històrica Infestum Espectacles arriba amb un gran desplegament d’armes i armadures per mostrar-nos-en tots els secrets; la companyia Sordibus ens proposa una zona d’activitats familiars participatives, mentre que Els Arquers del Comtat, al seu torn, hi desenvoluparan la seva activitat participativa de Tir amb arc.

Una altra de les propostes destacades relacionades amb la temàtica d’enguay és el concert de Guillem de Berguedà, que obre una nova branca a Terra de Trobadors per acostar el públic a la cultura medieval a través d’interpretacions modernes. En aquest cas, es tracta dels sirventesos originals de Guillem de Berguedà, musicats i convertits en un espectacle de música, lírica i teatre. Fa a 20 anys, Francesc Ribera “Titot” culminava la laboriosa tasca d’adaptar Guillem de Berguedà al català modern, musicar-ne els sirventesos i editar l’obra completa del trobador. En aquell moment, l’artista berguedà del segle XXI presentava l’obra de l’artista berguedà del segle XII acompanyat per una orquestra dirigida pel mestre Marcel Casellas. Ara Francesc Ribera presenta una nova versió de l’espectacle, amb una banda més reduïda i versàtil. I ho fa per desmentir un cop més  i amb rotunditat tots els prejudicis que asseguren que els trobadors medievals eren uns pusil·lànimes. I té, per fer-ho, el millor material possible: l’obra de Guillem de Berguedà, el millor trobador, i també el més bèstia.

L’Associació El Salner, amb la seva poposta Terra de beguines (antic cau de Bruixes), també adaptarà la seva activitat a la temàtica d’enguany. La documentació ens explica que a Castelló existia una comunitat de beguines, que eren dones que van protagonitzar un moviment social i religiós sorgit a les darreries del segle XII a tot Europa. Eren dones, soles o en grup, que portaven una vida religiosa al marge de les estructures eclesiàstiques i familiars de l’època; dones independents de qualsevol autoritat masculina, fins a un extrem desconegut a l’època. Eren laiques i religioses al mateix temps, difícils de definir pels seus contemporanis, que també les denominaven «mulieres sanctae». L’Església catòlica va perseguir les beguines des del principi del segle xiv. El 1312 (dos anys després que fos cremada Margarida Porete) van ser condemnades com a sospitoses d’heretgia, però no van desaparèixer. Durant la Revolució Francesa, al segle XVIII, van ser condemnades i prohibides, però la seva forma de vida ha persistit fins a l’actualitat.

Inauguració i cloenda
La inauguració i la cloenda també giraran al voltant de la temàtica d’enguany. La inuguració s’iniciarà amb un espectacle itinerant que recrea una comitiva de benvinguda als Comtes que s’acompanyaran de la confraria dels sabaters, la dels paraires, els representants religiosos, els nobles, els soldats, diversos joglars, trobadors, i altres col·lectius que recorreran els carrers més cèntrics fins a arribar a l’acte d’inauguració. En aquell moment, el Comte farà una crida per trobar el millor trobador o joglar. Per això, cada col·lectiu de la vila comtal presentarà el seu candidat. Un cop hagin sigut presentats, el Comte convida a tothom als sopars medievals que es porten a terme a diferents places de la vila. A diferència d’altres anys, no se celebrarà un únic Sopa Medieval com era habitual a Terra de Trobadors, ja que aquesta proposta s’estén a tots els barris de la vila que acolliran diferents propostes de gastronomia medieval amenitzades amb actuacions diverses (música, malabars, conta-contes…). Aquest nou format està fonamentat en documentació històrica que posa de manifest la celebració de sopars simultanis a diversos espais de la vila durant aquesta mena de celebracions. Les entrades pel Sopar Comtal, que substitueix el Sopar Medieval, es posen a la venda demà al web del festival i a les oficines de turisme. L’aforament és més limitat aquest any, de dues-centes persones, a causa de les obres a la sala municipal. 

Pel que fa a la cloenda, les entitats que hauran presentat durant el cap de setmana les seves propostes teatrals relacionades amb el concurs de joglars protagonitzaran un espectacle conjunt que resoldrà l’artista guanyador del certamen. El premi serà tenir l’honor de dirigir l’espectacle de comiat de la festa, que és una representació visual de la popular llegenda d’origen medieval El Cor Menjat

Més de dues-centes activitats
A banda de les propostes vinculades a la temàtica d’enguany, Terra de Trobadors programa durant els tres dies més de dues-centes activitats per a tots els públics. No hi faltaran els clàssics del festival, com el Torneig de cavallers, el Mercat medieval, El Camí de l’infern, les propostes de les tavernes amb la seva oferta gastronòmica, la VIII edició del cicle de música ‘So de lonh’ o els espectacles itinerants de carrer, entre moltes altres propostes.

De la programació d’enguay també destaca la presència de diversos espectacles protagonitzats per companyies internacionals. Una de les actuacions més destacades és l’espectacle Edukikan, inclòs en la cloenda, protagonitzat per acròbates de Togo que fan acrobàcies, postures impossibles i altres bestieses sobre un parell de xanques molt rústiques de tres metres d’alçada. Des d’Oporto, arriben les joglaresses Loa Trovadoresca que oferiran un concert amb les seves caramusses, percussions i cordes. També des de Portugal arriben els acròbates i malabaristes multidisciplinaris Malatitsch que mesclen diverses tècniques de diferents arts per crear espectacles sorprenents i plens d’emoció. Finalment, l’Associació catalano-eslava de Castelló d’Empúries presenta el projecte Gamaïun Slavik Voices per donar a conèixer la música i danses medievals dels diferents països eslaus. Es programen actuacions a diferents places i també  es proposa un taller de danses eslaves al dia, al Claustre de Santa Clara. 

Una altra de les novetats d’aquest any és el nou format d’El Bordell. Els documents estudiats recentment per Antoni Madueño evidencien també que a Castelló hi havia un bordell, gestionat per l’administració municipal, a qui les meuques pagaven l’arrendament, és a dir el lloguer del bordell. Aquesta mateixa elit que governava la ciutat n’havia creat les normes. L’entitat Tocant el Cel escenificarà al llarg del cap de setmana diferents possibles situacions que es podien viure en un Bordell com el de Castelló d’Empúries. Finalment, la companyia Drakonia oferirà el seu nou espectacle de foc multidiscipinari DRÄNIA, l’origen de la flama, que combina tècniques de circ, dansa, acrobàcia, teatre, música… La proposta que es va estrenar a finals de juny aterra a Terra de Trobadors després d’haver girat per França tot l’estiu amb un gran èxit.