“Cal reinventar-nos i fer una profunda reflexió per definir una estratègia d’actuació conjunta”

Campanya l'Empordà als Aparadors
Isabel Vera, perruquera de La Jonquera, participa en la campanya "l'Empordà als Aparadors"

La perruquera Isabel Vera és la primera protagonista de la primera de les entrevistes de la campanya L’Empordà als aparadors

L’Empordà als aparadors és una campanya de dinamització comercial en la que participen Roses, Figueres, Castelló d’Empúries, La Jonquera, l’Escala i Llançà per donar suport als botiguers i als productors de la comarca en el context de la crisi econòmica generada per la pandèmia de la Covid-19. Mentre duri la campanya publicarem entrevistes amb alguns dels participants de comerços dels participants de la campanya, sent la primera la Isabel Vera, perruquera de La Jonquera.

Isabel Vera va néixer fa 50 anys a Sant Climent Sescebes, però des dels 12 viu a la Jonquera, on s’hi va traslladar a viure amb la seva família. Fa 25 anys que treballa en el sector de la perruqueria, i des de fa 15 és la propietària i responsable de la perruqueria i estètica Sensacion, a la Jonquera.

Com els ha afectat la pandèmia de la Covid-19?
Els professionals del sector hem viscut un any especialment difícil. Primer, amb el tancament total dels nostres negocis durant dos mesos al març, i ara a la segona onada amb el tancament total de les estètiques. Ha estat un cop molt dur que ha fet que molts companys redueixin personal o hagin de baixar persianes definitivament.
 
Quines actuacions han hagut de fer per poder mantenir l’activitat en marxa?
Una de les primeres va ser negociar les despeses fixes com el lloguer. Reduir al màxim els costos s’ha fet imprescindible per sobreviure. Hem demanat subvencions i ajudes, però la reducció d’aforament als locals ha portat com a conseqüència la reducció de jornada laboral dels empleats, amb la conseqüent pèrdua de poder adquisitiu.
 
Com ha reaccionat la seva clientela?
És francesa en un percentatge molt alt, i les restriccions de mobilitat han fet que la xifra de negoci de molts companys de la comarca, no només de perruqueries i estètiques, sinó també restauradors, hotelers i botiguers, entre d’altres, hagi caigut en més d’un 70%.
 
Com veu el futur del seu negoci?
El present i el futur comercial de tota la demarcació és incert. Sense ser pessimista, aquesta pandèmia està acabant amb un model de comerç instaurat a l’Empordà des de fa molts anys, i ara ens cal reinventar-nos i fer una profunda reflexió amb administracions, associacions de comerciants, gremis d’hoteleria i petits comerços, per definir una estratègia d’actuació conjunta.
 
Està d’acord amb les mesures que s’han aplicat des del Govern central i des de la Generalitat?
La restricció de mobilitat per a la ciutadania és comprensible, per tal de fer front a la Covid-19. Però algunes de les mesures econòmiques que s’han pres no ho són tant. Les ajudes han arribat tard, quan ho han fet, i si hi ha un gran retret a fer és la manca de coordinació entre el Govern central i la Generalitat a l’hora de donar les consignes necessàries, tant al comerç com a la població.

Què creu que s’hauria pogut fer diferent?
Hem perdut una ocasió valuosa per crear taules de diàleg entre administracions i experts professionals del sector sanitari, econòmic i empresarial que marquessin directrius clares, i que tinguessin un únic discurs coherent per fer front a la situació actual.
 
Vostè ha decidit participar a la campanya L’Empordà als aparadors. Què l’ha motivat a fer-ho?
Qualsevol iniciativa que es digui a terme per promocionar el comerç empordanès compta amb el nostre suport.
 
Com valora que es porti a terme una iniciativa d’aquest tipus en un moment tan complicat?
El fet que hi hagi un grup de gent que tingui idees i posi fil a l’agulla, malgrat el moment que vivim, només es pot valorar de forma positiva.

Concurs l’Empordà als aparadors
A sis municipis de la comarca (Figueres, Roses, Castelló d’Empúries, La Jonquera, l’Escala i Llançà) una setantena de comerços exposen fins al 20 de desembre productes gastro-alimentaris o artesanals procedents d’una trentena d’elaboradors de l’Alt Empordà i el Baix Empordà. A més, a l’aparador un vinil mostra l’eslògan de la campanya (l’Empordà als aparadors) amb la imatge d’un reconegut espai patrimonial de la comarca del qual no es diu ni què és ni a on està.
Amb aquesta combinació de comerciants, productors i patrimoni en un sol espai, es convida als visitants d’aquestes botigues a participar en el següent concurs: s’ha de fer una foto davant de l’aparador on es vegi el vinil i l’espai patrimonial que apareix. Aquesta foto cal penjar-la a Instagram dient quin és aquest espai patrimonial i a quin municipi es troba. I també cal afegir els hashtags #empordaaparadors i #josocemporda, i etiquetar el nostre compte @emporda.aparadors. Entre els que encertin la resposta es sortejaran sis lots de productes cedits pels botiguers i elaboradors participants. Per poder rebre el premi caldrà mostrar un tiquet de compra en qualsevol dels comerços o productors participants, o bé una butlleta que entreguen els negocis participants.