Demanen a l’Estat espanyol que no autoritzi el PLEMCAT

No al PLEMCAT
Membres de l'Associació Stop Macro Parc Eòlic Marí i de la IAEDEN-Salvem l’Empordà durant la roda de premsa

Demanda realitzada per l’Associació Stop Macro parc eòlic marí i la IAEDEN-Salvem l’Empordà

L’Associació Stop Macro Parc Eòlic Marí de la Costa Brava Nord, la IAEDEN-Salvem l’Empordà, han comparegut avui en roda de premsa per donar a conèixer el contingut de les al·legacions contra el PLEMCAT presentades recentment i també el contingut de l’escrit de demanda davant el Tribunal Suprem impugnant els POEM, i el Reial Decret del Consell de Ministres que els va aprovar, així com impugnant la zonificació com a ZAPER del LEBA 1 que permet la implantació d’un  Macro Parc eòlic marí al Golf de Roses.

Durant la roda de premsa les dues entitats han anunciat que estudien portar la Generalitat als tribunals per impulsar amb diners públics un projecte que només respon als  interessos del lobby energètic. Han assegurat que el PLEMCAT és un despropòsit i han acusat el Govern d’actuar al traïdoria i nocturnitat. Les entitats han destacat el front comú que hi ha al territori contra els projectes que pretenen crear polígons industrials de renovables al mar de l’Empordà  en una zona d’excepcional valor mediambiental i amb impactes importants en la pesca, el paisatge i les activitats econòmiques de la zona. Un front comú format per entitats conservacionistes, del sector de la pesca, del turisme, la nàutica , pagesos, científics i ciutadans, entre d’altres.

En relació a Plataforma d’R+D+i en Energies Marines de Catalunya (PLEMCAT), en les al·legacions  es demana a l’Estat espanyol que informi negativament a la sol·licitud d’autorització administrativa prèvia i de construcció, declaració d’impacte ambiental i la sol·licitud de declaració pública del projecte degut a les insuficiències, deficiències i incorreccions de l’estudi d’impacte ambiental que afecta a qüestions fonamentals. Les dues entitats consideren que:

  • El PLEMCAT és un prototip industrial i comercial emmascarat sota la disfressa d’una plataforma de recerca, desenvolupament i innovació, amb alta probabilitat de reconversió a una instal·lació d’explotació industrial.
  • El projecte està situat en un emplaçament en què els Plans d’Ordenació de l’Espai Marí no preveuen activitats de R+D+i.
  • Els objectius del PLEMCAT són confusos, contradictoris i sovint no es corresponen amb la realitat del seu propi plantejament.
  • Si el PLEMCAT ha de servir per l’avenç i la validació de l’eòlica flotant, hauria d’implicar un compromís de no iniciar cap instal·lació a escala industrial de cap parc eòlic marí flotant fins a obtenir resultats definitius de la plataforma experimental.
  • Si és una plataforma d’assajos, donada la possibilitat que no surti bé  és prudent i recomanable realitzar les proves en una zona que no es doni alta biodiversitat
  • No és un projecte integrat amb els usos pesquers i altres activitats nàutiques.
  • L’estudi d’impacte ambiental del PLEMCAT és molt deficient, amb llacunes importants en el coneixement dels temes amb la qual cosa no s’ajusta a la normativa aplicable i impedeix una valoració objectiva de l’impacte real sobre un ecosistema d’elevada biodiversitat. Entre aquestes deficiències, no es demostra l’existència d’un recurs eòlic suficient per als objectius que planteja el projecte; hi ha hagut manca de participació pública en l’elaboració de l’estudi d’impacte ambiental; No s’hi inclou una anàlisi d’alternatives ajustada a la normativa; l’anàlisi dels impactes en el paisatge no té nivell tècnic per a un estudi de paisatge que donés compliment a l’abast que determina la normativa; no s’analitzen els impactes transfronterers; no es consideren els impactes derivats de la incorporació de microplàstics al medi marí; no s’hi inclou un horitzó temporal per a l’objectiu experimental de la plataforma ni el compromís de no reconversió a una instal·lació d’explotació industrial.
  • Resulta confusa la propietat intel·lectual inicial de les dades utilitzades de mesuraments en camp (amb dates anteriors a la creació del PLEMCAT) que formen part de l’ESIA i la compartició de dades del PLEMCAT amb promotors de parcs industrials; s’hi inclouen dades d’Iberfloat, soci de SENER al Parc Tramuntana. No sembla èticament acceptable que els actors del PLEMCAT siguin alhora promotors de parcs industrials a la zona LEBA1.
  • La formulació actual del PLEMCAT suposa una flagrant manca de lleialtat institucional. Quan encara es troba a Informació Pública l’IREC ja ha convocat un concurs d’empreses interessades en participar a la plataforma experimental, amb tres adjudicacions.

Pel que fa l’escrit de demanda contra el POEM i la zonificació com a ZAPER del LEBA1,  aquest s’ha acompanyat de 50 documents i d’una desena d’informes tècnics com a proves pericials de part així com un exhaustiu informe d’experts científics. Els principals arguments que s’hi han inclòs són:

  • Infracció dels requisits de la planificació marina i del deure de garantir el bon estat ambiental i el principi de precaució.
  • Infracció del deure de garantir la integritat de la Xarxa Natura 2000.
  • Arbitrarietat del punt de partida dels POEM en considerar la coexistència i compatibilitat d’usos.
  • Manca de valoració de l’afectació a la pesca i manca d’habilitació legal dels POEM per imposar restriccions a aquesta activitat.
  • Insuficient participació ciutadana.
  • Valoració ambiental defectuosa per manca d’anàlisi d’alternatives d’ordenació i d’alternatives d’emplaçament i de magnitud de les ZAPER a cada POEM.
  • Manca d’avaluació de l’impacte dels Parcs eòlics zonificats (els 19 Parcs previstos al POEM) i indeguda posposició de l’avaluació al moment de tramitar els Projecte.  Infracció de la prohibició de fragmentació de l’avaluació ambiental.
  • Manca d’avaluació de l’impacte paisatgístic, de l’impacte pesquer i de l’impacte sobre el turisme a la demarcació Levantino Balear i pel que fa a la ZAPER 1 del Golf de Roses.
  • Infracció del principi de no regressió ambiental.  Indeguda reducció del règim de protecció del Golf de Roses derivat de l’estudi ambiental estratègic de l’any 2009.
  • Falta de fiabilitat del càlcul del potencial eòlic i del coneixement científic utilitzat. 
  • Infracció dels límits de la discrecionalitat administrativa a l’hora de planificar i establir ZAPERs que afecten àmbits dotats de protecció i Xarxa Natura 2000.  Contrarietat a dret d’aquests solapaments.
  • Infracció del principi de precaució i de l’obligació d’ampliar fins el 30% els espais marins protegits
  • -Contrarietat a dret de zonificar el Golf de Roses com a àrea per implantar eòlica marina atesos els excepcionals valors ambientals, naturals, faunístics, paisatgístics i de tot ordre de la zona afectada.  Aportació d’Informes que demostren els valors ambientals presents al Golf de Roses pel que fa a avifauna, pesca, paisatge, cetacis, connectivitat natural, efectes de la pluma d’aigua del Roine i nutrients, etc.

Indeguda implantació de la ZAPER LEBA 1 entre 6 espais protegits.

Producció de discriminació al LEBA 1 en relació a la supressió de Parcs eòlics a Menorca per la pardela balear també present al Golf de Roses, la supressió de Parcs eòlics al Cabo de Gata i a Gran Canaria per motius d’afectació a la pesca i turisme.  Impactes sobre la pardela balear, sobre la pesca i sobre el turisme que es donen també de forma cumulativa al Golf de Roses.

Risc tecnològic, impactes poc coneguts i amenaces a medi marí no avaluats.