El Consell Comarcal presenta un escrit d’al•legacions al mapa eòlic de Catalunya

El president en funcions del Consell Comarcal, Joaquim Felip, ha presentat un escrit d’al·legacions al mapa eòlic de Catalunya en el qual defensa la proposta consensuada en el seu dia amb el Consell d’Alcaldes de l’Alt Empordà i que bàsicament situa la ubicació dels parcs eòlics de la zona a l’entorn del corredor d’infraestructures.

En el seu moment es va considerar aquesta proposta molt més raonable des del punt de vist tècnic, pel que fa a l’ocupació del territori, per les menors afectacions ambientals i en el paisatge i també des del punt de vist econòmic i social. La proposta del Consell d’Alcaldes, a més, va generar en el seu moment un ampli consens territorial, circumstància que millora i facilita la implantació i el desenvolupament de l’energia eòlica a l’Alt Empordà.

L’escrit d’al·legacions ha estat presentat a la Direcció General d’Energia, Mines i Seguretat Industrial del departament d’Empresa i Ocupació.

Al·legacions al Pla de Determinació de les Zones de Desenvolupament Prioritari (ZDP) per a l’energia eòlica de Catalunya

JOAQUIM FELIP I GAYOLÀ, amb DNI núm. 77.960.272R, que actua en representació i com a President en funcions de l’entitat Consell Comarcal de l’Alt Empordà, amb CIF núm. P6700008C, amb domicili a efecte de notificacions al carrer Nou, núm. 48, de la ciutat de Figueres, codi postal 17600, compareix en el tràmit d’informació pública del Pla de Determinació de les Zones de Desenvolupament Prioritari (ZDP) per a l’energia eòlica de Catalunya, als efectes de formular la següent

 

AL·LEGACIÓ:

El procés de desenvolupament de l’energia eòlica a la comarca de l’Alt Empordà està seguint tres vies:

1.- La tramitació de parcs individuals a partir de projectes concrets emparats en el Decret 174/2002, d’11 de juny, regulador de la implantació de l’energia eòlica a Catalunya. En aquests moments, a l’Alt Empordà hi ha un total de 13 parcs eòlics en diversos estadis de tramitació:

–          Capmany (44 MW)

–          Serra Comunera (5 MW)

–          Cantallops – Sant Climent Sescebes (36 MW)

–          Sant Climent Sescebes (46 MW)

–          Espolla (50 MW)

–          Serra de Tramons (50 MW)

–          Biure i Pont de Molins (30 MW)

–          Serra de l’Hoste (5 MW)

–          Passamillàs (27,5 MW)

–          L’Auleda (24 MW)

–          La Jonquera (49,3 MW)

–          Els Banys de la Mercè (4,6 MW)

–          Serra de Ventalló i Viladamat (20 MW)

 

2.- Pla de determinació de les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) per a la implantació de parcs eòlics a Catalunya, pel qual es concreten unes zones de desenvolupament prioritari i, una vegada definides, es realitzarà un procés de concurrència amb l’objectiu de seleccionar els projectes que millor s’ajustin als criteris fixats en les bases concursals. Tot plegat per superar l’objectiu del Pla de l’Energia de Catalunya de 3.500 MW de potència eòlica en l’horitzó del 2015.

 

3.- Construcció de mini parcs eòlics constituïts per un màxim de 5 aerogeneradors o bé una potència màxima de 10 MW, i ubicats fora de les zones de desenvolupament prioritari (ZDP), d’acord amb l’estipulat al Decret 174/2009, de 22 de setembre, pel qual es regulen els procediments administratius aplicables a la implantació de parcs eòlics i instal·lacions fotovoltaiques a Catalunya.

 

Cronològicament, el desenvolupament de l’energia eòlica es va iniciar amb la tramitació de projectes de parcs eòlics individuals disseminats per la comarca sense haver-hi una visió de conjunt, ni un model territorial, ni de gestió, de la implantació de l’energia eòlica al conjunt de la comarca. A continuació van aparèixer propostes de mini parcs eòlics escampats per la comarca promoguts per empreses del sector eòlic. Aquests projectes de mini parcs eòlics no han prosperat, però poden fer-ho en el moment en què algun ajuntament ho autoritzi. Finalment, hi ha hagut el procés de determinació de les zones de desenvolupament prioritari, planificant el desenvolupament eòlic i fixant les prioritats d’actuació, per tal d’assolir els objectius establerts al Pla de l’Energia de Catalunya, 2006-2015.

Davant d’aquesta situació, el Consell Comarcal de l’Alt Empordà, l’Ajuntament de Figueres i el Consell d’Iniciatives Locals pel Medi Ambient de les Comarques de Girona (CILMA) van encarregar a l’Institut Cerdà un estudi per a l’ordenació i integració dels parcs eòlics a l’Alt Empordà. Un estudi que analitzés les potencialitats de desenvolupament eòlic de la comarca i els condicionants naturals, paisatgístics, territorials i turístics, per tal de definir un model que participi de l’objectiu d’incrementar la generació d’electricitat per mitjà de fonts renovables però que, alhora, sigui respectuós amb el territori i la seva idiosincràsia. D’altra banda, el model també hauria de determinar el repartiment de les càrregues i els beneficis de la implementació de l’energia eòlica.

Aquest estudi fou redactat el febrer de 2010. Consisteix en una proposta d’abast comarcal per a ordenar la implantació de l’energia eòlica a l’Alt Empordà tenint en consideració la matriu territorial. La proposta conclou un àmbit prioritari de desenvolupament de l’eòlica denominat “sector 2” amb una potència d’entre 195 i 265 MW. En cas de necessitar una segona fase de desenvolupament, s’estableix un “sector 2 ampliat” amb una potència afegida de 175 – 260 MW més. Aquesta proposta va ser aprovada pel Consell d’Alcaldes de l’Alt Empordà en sessió de 23 de febrer de 2010 amb 46 vots a favor, 11 abstencions i 1 únic vot en contra.

El Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya va aprovar l’Acord GOV/108/2010, d’1 de juny, pel qual s’aprova la determinació de les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) de parcs eòlics, (materialment un Pla o programa dels definits a l’article 2, apartat b), de la Llei 6/2009, del 28 d’abril, d’avaluació ambiental dels plans i programes, el qual, no obstant això, no es va sotmetre a l’avaluació ambiental amb la preparació d’un informe de sostenibilitat ambiental del pla o programa, requisit necessari segons l’article 2, apartat a), i l’article 5.1.a) i l’annex I via remissió de la mateixa normativa), Acord GOV/108/2010, d’1 de juny, on es determina l’àmbit territorial de la ZDP de l’Alt Empordà amb una superfície de 4.844,06 Ha, distribuïdes entre els municipis d’Agullana, Cantallops, Capmany, Espolla, la Jonquera, Masarac i Sant Climent Sescebes, i un potencial eòlic previst de 200 MW.

Aquesta proposta inicial diferia sensiblement de la proposta continguda a l’estudi de l’Institut Cerdà, aprovat pel Consell d’Alcaldes de l’Alt Empordà. El Consell Comarcal de l’Alt Empordà i l’Ajuntament de Figueres van presentar al·legacions per tal que es tingués en compte el procés d’avaluació de les alternatives recollides a la proposta de l’Institut Cerdà, per considerar que aquesta proposta resulta més raonable des del punt de vista tècnic, pel que fa a l’ocupació del territori, per les menors afectacions ambiental i en el paisatge i, també, des del punt de vista econòmic i social, i el seu consens territorial, aspectes que milloren i faciliten la implantació del desenvolupament de l’energia eòlica a l’Alt Empordà.

Aquestes consideracions no s’han tingut en compte, i en data 6 de juliol de 2012, el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya publica l’anunci pel qual se sotmeten novament a consulta de les administracions públiques i informació pública la versió preliminar i l’informe de sostenibilitat ambiental del Pla de determinació de les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) per a la implantació de parcs eòlics a Catalunya, de conformitat amb el que s’estableix a l’article 23 de la Llei 6/2009, de 25 d’abril, d’avaluació ambiental.

La ZDP I – Alt Empordà difereix molt poc de l’aprovada anteriorment, i conté una potencia total de 180 MW.

Per tot això exposat,

SOL·LICITA:

 

Primer.- Que sigui admès en temps i forma aquesta al·legació i que sigui substituïda la ZDP I – Alt Empordà per la proposta aprovada pel Consell d’Alcaldes de l’Alt Empordà de 23 de febrer de 2010, per considerar que aquesta proposta resulta més raonable des del punt de vista tècnic, pel que fa a l’ocupació del territori, per les menors afectacions ambientals i en el paisatge i, també, des del punt de vista econòmic i social, i el seu consens territorial, aspectes que milloren i faciliten la implantació del desenvolupament de l’energia eòlica a l’Alt Empordà.

 

Segon.- Donar-ne coneixement a tots els municipis de la comarca de l’Alt Empordà.

 

Tercer.- Traslladar aquest acord a la Direcció General d’Energia, Mines i Seguretat Industrial del Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, a l’efecte que es tingui per comparegut el Consell Comarcal de l’Alt Empordà i, també, per fetes les pertinents al·legacions en el tràmit d’informació pública de la versió preliminar i de l’informe de sostenibilitat ambiental del Pla de determinació de les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) per a la implantació de parcs eòlics a Catalunya.

 

Figueres, 10 d’agost de 2012

 

Joaquim Felip i Gayolà

Vicepresident primer en funcions de president

 

Sr. Director General d’Energia, Mines i Seguretat Industrial

Departament d’Empresa i Ocupació

BARCELONA