Els cinemòmetres (radars) s’ubicaran en vies i trams que concentren més accidentalitat
El Servei Català de Trànsit (SCT) posa en funcionament quatre nous radars mòbils per combatre la dispersió en la sinistralitat a la xarxa viària catalana. Aquests aparells, anomenats radars en remolc o carros radar, són una nova generació de radars que compta amb diversos avantatges, especialment pel que fa a la seva autonomia i mobilitat, així com també respecte a la detecció dels vehicles i posterior gestió de la infracció.
Els radars en remolc són radars fixos que es poden desplaçar a voluntat a qualsevol punt de la xarxa viària; no requereixen connexió elèctrica i es poden deixar instal·lats diversos dies. Aquests cinemòmetres utilitzen tecnologia làser, per la qual cosa poden fer un seguiment dinàmic del vehicle durant uns metres i determinar-ne la velocitat. A més, poden detectar l’excés de velocitat en diversos carrils. Així mateix, el radar en remolc treballa amb connexió a internet, cosa que permet gestionar de forma immediata l’expedient corresponent a la infracció i possibilita alhora que no sigui necessària la presència d’un agent de trànsit.
Amb la mobilitat i l’autonomia que caracteritzen aquests cinemòmetres, l’SCT podrà controlar l’excés de velocitat a qualsevol via i, d’aquesta manera, cobrir més territori per frenar la dispersió actual de l’accidentalitat. Els sinistres de trànsit ja no es concentren únicament en unes poques vies, sinó que tenen lloc tant en vies ràpides com en carreteres comarcals i locals. Per determinar en quins punts se situaran els carros radar, Trànsit ha elaborat un estudi en què s’ha analitzat els punts on es concentra més sinistralitat i que servirà per triar les ubicacions. Tanmateix, aquests cinemòmetres mòbils se situaran de forma segura al marge de la carretera i seran visibles per als conductors. Un altre dels punts forts d’aquests aparells és la seva resistència, atès que s’han construït amb una carcassa a prova de vandalismes.
Eina per reduir la sinistralitat
La finalitat d’aquests nous radars és reduir la sinistralitat a les carreteres catalanes, un objectiu que es tradueix en aquest decenni 2020-2030 en reduir al 50% les víctimes mortals per accident de trànsit. De fet, en els trams on el Servei Català de Trànsit ha instal·lat un cinemòmetre, la sinistralitat ha davallat entre el 65% i el 80%. El control de la velocitat —la qual comporta un risc elevat de patir un accident i és causa de lesions més greus— esdevé necessari a qualsevol punt de la xarxa viària catalana.
Aquesta nova generació de radars permetrà traslladar a demanda el control de la velocitat a qualsevol carretera, sense les limitacions dels radars que necessiten connexió a la xarxa elèctrica per funcionar. Els primers dos radars en remolc es col·locaran inicialment a la C-31 i a l’AP-7. El primer d’aquests serà el de la C-31, s’activarà durant el dia d’avui i ja començarà a sancionar. S’ubicarà al punt quilomètric 196 (Bellvitge), en sentit Castelldefels, un punt que registra habitualment una elevada accidentalitat. El segon carro radar es posarà en marxa demà, concretament al punt quilomètric 141 de l’AP-7 (Santa Perpètua de Mogoda), en sentit Tarragona, on també s’hi concentra un alt nombre de sinistres. Amb les bateries que incorporen aquests aparells, es poden deixar fins a una setmana sense necessitat de recarregar-los.