El Servei de Pediatria i l’Institut de Recerca Glòria Compte de la FSE impulsen el projecte ‘Salut i Criança’

Projecte ‘Salut i Criança’ del Servei de Pediatria i l’Institut de Recerca Glòria Compte
La infermera del Servei de Pediatria de l’Hospital de Figueres María Zulia Dávila, fent una sessió a l’escola Anicet de Pagès i de Puig

El projecte, finançat pel Departament de Drets Socials, ha començat aquesta setmana i es concreta en la creació d’un espai d’acompanyament per actualitzar els valors de la criança amb famílies d’infants de 3 a 6 anys de les escoles de Figueres

El Servei de Pediatria i l’Institut de Recerca Glòria Compte de la Fundació Salut Empordà (FSE) lideren el projecte ‘Salut i Criança’, que s’ha iniciat aquesta setmana a les escoles de Figueres. La proposta es concreta en la creació d’un espai d’acompanyament per actualitzar els valors de la criança amb famílies d’infants de 3 a 6 anys i treballar el concepte de salut de forma àmplia en les primeres etapes del cicle vital. El projecte, que està finançat pel Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i compta amb el suport de l’àrea d’Educació de l’Ajuntament de Figueres, permetrà celebrar 5 sessions formatives i d’orientació a cada escola (una sessió setmanal), adreçades a les famílies.

L’equip d’intervenció l’integren professionals vinculats a la salut i la mediació intercultural.  Els professionals de Pediatria i de l’Institut de Recerca centren el seu treball en aspectes com l’activitat física, la higiene o l’alimentació, i també han preparat sessions de gestió de les pantalles i comunicació efectiva. El psicòleg comunitari de l’ABS de Figueres es fa càrrec dels temes de gestió emocional i criança. I la participació de professionals de mediació cultural de l’entitat Amunt i Crits permetrà compartir visions multiculturals en la criança. A més, aquest projecte ha rebut el suport de l’Ajuntament de Figueres, que ha posat a disposició l’equip tècnic per ajudar en la seva posada en marxa.

‘Salut i Criança’ s’emmarca en el conjunt de necessitats detectades en la Diagnosi d’Infància i Adolescència elaborada per la Taula d’Infància en Risc de l’Alt Empordà. Aquesta taula incorpora agents de salut d’atenció primària i hospitalària, educació, serveis socials i xarxa de salut mental, entre altres, i aborda les necessitats des de la gestació fins a l’adolescència. Una de les realitats detectades és la falta d’alfabetització en salut per part de les famílies en les primeres etapes de la criança, per les repercussions que poden tenir en el futur. D’aquí, ha partit també la necessitat de portar a terme una intervenció familiar interdisciplinària en un entorn de confiança que té en compte la dimensió del context familiar i la diversitat cultural de les famílies figuerenques.

La proposta per desenvolupar aquest projecte va sorgir a l’Institut de Recerca en Salut i Social Glòria Compte de la Fundació Salut Empordà i va ser acceptada pel conjunt de les 10 escoles públiques de la ciutat de Figueres, a les quals s’hi ha afegit també una de les concertades, el Cor de Maria. Els centres han valorat la iniciativa i la necessitat de compartir amb les famílies els valors de la criança positiva i d’establir alternatives saludables a les activitats fora de l’horari lectiu de l’escola.

Segons Zineb Ghazi, una de les impulsores del projecte i membre de l’Institut de Recerca Glòria Compte, “cal que es doni més valor als espais compartits i a la comunicació adequada per incorporar els hàbits que ajudin a tenir una infància saludable. Les pantalles, la falta d’exercici físic i les patates xips estan massa presents a les portes de les nostres escoles”.

Les sessions tenen una durada d’una hora amb les famílies, mentre els alumnes són a l’aula, i es portaran a terme al llarg de 10 setmanes. L’horari en la majoria dels centres és d’un quart de quatre a un quart de cinc de la tarda, aprofitant que és un moment que moltes famílies poden estar a l’escola mentre esperen la finalització de la jornada lectiva. Dilluns passat, 30 de setembre, es va fer la primera sessió a l’Escola Parc de les Aigües i a allà es faran els dilluns; els dimarts, a l’Amistat; els dimecres, a l’Anicet de Pagès i de Puig; els dijous, a la Joaquim Cusí i Fortunet, i els divendres, a la Mª Àngels Anglada.

El segon bloc d’escoles iniciarà el projecte el dilluns 4 de novembre, a la Josep Pallach. Seguidament, la Josep Pous i Pagès ho farà els dimarts; la Sant Pau, els dimecres; la Salvador Dalí, els dijous, i la Carme Guasch i Darné, els divendres. En el projecte també hi participen famílies de la Xarxa de Suport Mutu de l’Alt Empordà, que compta amb mares i pares que poden ajudar a transmetre la informació d’aquesta proposta a aquelles famílies a les quals costa més arribar, facilitant l’adequació idiomàtica quan sigui possible.