Aquestes dues empreses incomplien, per un costat, els m3 de capacitat dels vehicles de recollida de residus i, per l’altre, el número de contenidors ofertats de la fracció de resta i la dotació del servei d’olis vegetals domicilaris
La mesa de contractació del concurs del nou servei de recollida d’escombraries de Figueres ha proposat excloure les dues empreses licitadores del lot 1 per errors en l’oferta presentada. Per un costat, la UTE Romero Polo-Valoriza incomplia els m3 de capacitat que han de tenir els vehicles de recollida de residus i, per l’altre, la UTE Fomento de Construcciones i Contratas (FCC)-AREMA presentava dos errors relatius al número de contenidors ofertats de la fracció de resta i en la dotació del personal de recollida dels olis vegetals domiciliaris que hi hauran a les àrees d’aportació. D’altra banda, el concurs per al nou servei de gestió de la deixalleria municipal, que es licita en paral·lel com a lot 2, continua endavant amb tres empreses presentades.
Després que la mesa de contractació valorés la documentació ha proposat excloure les dues empreses per errors en l’oferta presentada. És previst que la comissió informativa municipal d’aquest dimecres 22 de gener doni compte de l’acord per l’exclusió de les dues empreses presentades, que es poden tornar a presentar a la següent licitació. Segons fonts municipals, que es detectin errors en les ofertes és habitual en les licitacions i, en aquest cas, provocarà un lleuger contratemps d’entre 2 i 3 mesos. L’objectiu del govern és que el procés avanci amb la màxima celeritat, però també amb les màximes garanties per evitar una nova pròrroga de Fisersa Ecoserveis l’octubre d’aquest mateix any.
Contracte per vuit anys
El nou contracte del servei de recollida de residus sòlids urbans i de la gestió de la deixalleria serà per vuit anys i la intenció és posar en marxa el nou servei durant el 2025. Entre les novetats hi haurà el canvi de tots els vehicles i els contenidors (que seran de doble obertura i s’eliminen els soterrats); la implantació de la recollida porta a porta pels comerços del centre de la ciutat i per les empreses dels polígons, i la incorporació de la recollida de fracció orgànica i dels olis.
El pressupost anual que s’hi destinarà per ambdós contractes és de 5,21 milions d’euros, i el pressupost base de licitació és de 41.708.062,35 (amb IVA). L’Ajuntament de Figueres va aprovar, en el ple ordinari de l’agost passat, licitar, per un costat, el servei de recollida i transport fins a planta de tractament de tots els residus sòlids urbans per un import de 4.587.047 d’euros. I, per l’altre, la gestió i el manteniment de la deixalleria fixa i mòbil (626.460 €).
Més capacitat i més espai lliure a la via pública
Els més de 1.000 nous contenidors seran metàl·lics i de càrrega en els dos laterals. Es triplicarà la capacitat (fins als 3 milions de litres) i es recolliran cinc fraccions (orgànica –novetat-, resta, vidre, envasos i paper i cartró). A més, s’incorporarà, com a prova pilot, un espai pels olis domèstics. Les àrees d’aportació es reduiran de 230 a 190, un fet que permetrà ampliar l’espai lliure a la via pública, i també s’eliminaran tots els contenidors soterrats. La maquinària serà totalment nova: s’estrenaran 16 vehicles, entre camions i furgons.
Porta a porta pels comerços, restaurants i als polígons
Una de les grans novetats del nou servei serà la implantació del porta a porta en el sector comercial, hostaler i industrial. Per un costat, es recolliran diàriament les fraccions resta i orgànica de tots els establiments del sector de la restauració, incloent-hi fruiteries, menjadors escolars i socials. En els comerços del centre, a més, se’ls recollirà el paper, el cartró i els envasos. Per l’altre costat, en els establiments dels polígons industrials es farà la recollida porta a porta de les cinc fraccions, un fet que eliminarà els contenidors de la via pública. Entre altres serveis complementaris destaca la recollida selectiva del mercat de la fruita i de la verdura; i del paper i cartró dels centres educatius.
Sistema informàtic a la deixalleria i més personal
Pel que fa a la gestió de la deixalleria, s’ampliarà l’horari de l’espai físic i s’adquirirà un nou camió per a la recollida mòbil. A més, s’implantarà un sistema informàtic de controls d’entrada a la deixalleria amb les dades de cada usuari (número d’entrades, tipologia i pes dels residus aportats).
La previsió és incrementar el personal amb prop de 9 persones (8 pel servei de recollida RSU i 1 en la gestió de la deixalleria). El personal que es subrogarà del servei actual és de 25,5 i 3, respectivament.
En un futur, s’estudiarà la implantació d’un model de recollida porta a porta, en domicilis, als barris de l’Olivar Gran, Vilatenim, Serra Floreta i Parc Sol.