La Fira Gegantera de Roses mostrarà aquest dissabte la història de la comarca a través dels gegants

Festa Major de Roses
XXVIII trobada Gegantera de la Festa Major de Roses 2024 / Foto: arxiu

A més de la Trobada Gegantera, on es mostrarà l’evolució històrica de l’Alt Empordà a través del gegants, al llarg de la jornada es realitzaran també concerts, tallers, exposicions, una taula rodona i una fira amb productes relacionats amb el món de la cultura popular

La Coordinadora de Colles Geganteres de les Comarques Gironines organitza cada any la ‘Fira Gegantera’ juntament amb el poble de la demarcació escollit en assemblea anualment. Roses ha estat el municipi triat per a la celebració de la fira d’aquest 2025, que tindrà lloc el proper dissabte 15 de març, i en la qual l’Ajuntament treballa des de fa setmanes per oferir un ampli programa d’activitats. Per a la Colla Gegantera de Roses, aquesta és una  oportunitat immillorable per celebrar els 30 anys dels seus gegants i apropar el món de la cultura popular al municipi.

El passat dijous, l’alcalde de Roses, Josep M. Martínez; la regidora de Cultura i Festes, Sílvia Ripoll;  el representant de la Coordinadora de Colles Geganteres de les Comarques Gironines, Marc Romero;  i la presidenta i secretari de la Colla Gegantera de Roses, Laia Pau i Jordi Palou, van avançar les activitats previstes per a la Fira Gegantera 2025.

Trobada gegantera: un recorregut per la història comarcal

L’acte central de la jornada serà la Trobada i Cercavila de Colles Geganteres, que en aquesta ocasió buscarà representar les diferents etapes històriques del territori, des de la creació de la comarca fins a l’actualitat, a través de la colla gegantera de Roses i de les cinc colles convidades, organitzades cronològicament. Les colles i personatges que intervindran seran els següents:

  1. Roses: Quimet i Demètria, representant la creació de la comarca amb la parella de gegants
  2. Roses: Meniró: Menhir que ens indica l’etapa prehistòrica i que tornarà a passejar pels carrers de la vila després de 15 anys
  3. Empòrion (l’Escala): Gegant que ens trasllada a l’antiga Grècia
  4. Caldes de Malavella: Gegants que ens traslladaran a l’imperi Romà
  5. Castelló d’Empúries: Gegants medievals i que transporten als antics comptats d’Empúries
  6. L’Escala. Gegants pescadors que mostren el principal motor econòmic de la comarca el segle passat
  7. Figueres. Amb en Dalí i la Gal·la ens traslladaran a l’etapa més moderna de la comarca

La plantada de gegants tindrà lloc a l’escenari de la Riera Ginjolers, seguida de la cercavila a les 16 h, que farà un recorregut fins arribar a la Plaça Catalunya, on es farà un ball conjunt abans de tornar al punt de sortida per a les presentacions i el ball final. A les 17.30 h, començarà el concert de la tarda acompanyat d’una xocolatada popular amb melindros gratuïta. Finalment, a les 19 hores, la jornada clourà amb un espectacle de foc.

Fira i activitats per a tots els gustos des de les 10 del matí

La jornada s’iniciarà a les 10 h amb l’acte protocol·lari d’inauguració de la fira, que tindrà lloc a l’escenari situat al capdamunt de la rambla Ginjolers. Simultàniament, s’obriran les paradetes dels firaires a la mateixa rambla, on es podran trobar llibreries, lutiers, constructors o fabricants d’imatgeria festiva i tèxtil relacionada amb el món de la cultura popular, etc. Paral·lelament, també hi haurà una exposició fotogràfica dedicada als gegantons escolars i als 30 anys de la Colla Gegantera de Roses, en aquest cas a la sala de la SUF.

A partir de les 10.30 hores, la rambla acollirà diferents tallers. En primer lloc, Manel Pedreira dirigirà un taller d’instruments, que anirà seguit d’un taller de diables impartit pels Senyors del Foc. A les 11.30 h, la SUF acollirà una taula rodona sobre la implicació dels joves amb les tradicions populars i sobre el relleu generacional en el món geganter, amb la participació de representants institucionals i de diferents colles geganteres i associacions culturals. El matí seguirà amb un concert del grup  Mini-stress, a les 12.15 hores a l’escenari de la rambla on, una hora més tard, a les 13.15 hores, l’entitat Adifolk presentarà l’Aplec Internacional a l’escenari principal.