El gran impacte mediambiental que suposaria una infraestructura d’aquest tipus i el dubte de si el model de turisme de creuer, ja de per sí gens sostenible, continuarà com fins ara, posa entredit la necessitat de la construcció d’un dic al port de Roses
Durant l’arribada del primer vaixell a Roses que va donar inaugurada la temporada de creuers a Roses, el director de Ports de la Generalitat, Pere Vila, va afirmar que “en el pla d’inversions que tenim fins al 2023 no contempla la construcció d’un dic al port de Roses”. Una construcció que abans d’executar-se, va afegir Vila, “hem de tenir un debat i parlar-ho molt bé amb el municipi i amb Urbanisme la idoneïtat de la seva construcció, perquè qualsevol infraestructura d’aquests característiques genera un gran impacte i s’ha de fer bé”.
En aquest sentit, preguntat a l’alcalde de Roses, Joan Plana, recolza l’afirmació del director de Ports de la Generalitat, perquè “per l’impacte mediambiental que suposaria una infraestructura com aquesta, de grans dimensions, has d’estar molt segur que el rendiment que trauràs a canvi és molt important, perquè sinó és millor no fer-lo”, remarcant, a més, que “aquest model de creixement descontrolat i poc estudiat s’ha d’acabar, i hem de seleccionar molt bé quines infraestructures necessitem, quines volem i quines no”.
Joan Plana es qüestiona la necessitat que el port de Roses disposi d’un dic qüestionant la sostenibilitat del turisme de creuer, “un model de turisme que per la seva sola mobilitat en vaixell genera per sí sol un impacte mediambiental molt important, per tant, ens hem de preguntar si serà un model de turisme que es mantindrà en el temps tal i com el coneixem ara, o és un model que haurà de patir canvis?. Els grans creuers, els creuers de grans dimensions, són el futur del turisme de creuer? Les necessitats que tindran el creuers del futur en quant a necessitat de càrrega, d’abastiment, de combustible seran les mateixes que tenen ara?”
Totes aquestes questions, ha assegurat l’alcalde, “s’han de tenir en compte abans de fer una gran inversió al port de Roses perquè suposaria un gran impacte mediambiental i, potser, que d’aquí a 10 anys quedi obsoleta”.