Es tracta d’una jornada d’educació transversal, ja que els alumnes d’ESO i batxillerat de Roses treballaran i desenvoluparan els seus experiments que després presentaran als estudiants de 6è de Primària
El proper dijous 9 de maig, Roses celebrarà la sisena edició de la Jornada de la Ciència, on 51 estudiants d’ESO i Batxillerat dels tres instituts de la població presentaran 15 experiments científics. L’activitat, inclosa en el Pla Educatiu d’Entorn de Roses, està dirigida als alumnes de 6è de primària que al llarg del matí visitaran els tallers d’experimentació instal·lats a la placeta del Teatre, així com a les famílies i públic general que vulguin conèixer aquesta experiència.
Els 15 experiments dinamitzats per alumnes d’ESO i Batxillerat dels instituts Cap Norfeu, Illa de Rodes i Centre Escolar Empordà, es disposaran en taules amb tots els elements necessaris per oferir les demostracions i explicacions necessàries als 236 alumnes de sisè de primària que participaran en la jornada. Tallers dinàmics i sorprenents, com el d’empremta genètica que permet obtenir ADN d’una mostra de saliva, el globus faquir que no explota, el filtratge d’aigua bruta, la bomba de vinagre i bicarbonat o l’experiment cuc d’escuma, permetran als participants endinsar-se en el món de la ciència des d’una vessant experimental i divertida.
La Jornada de la Ciència té, doncs, una doble vessant educativa: d’una banda, alumnes d’ESO i batxillerat han estat els encarregats de treballar en els experiments que ells mateixos presentaran i dinamitzaran, mentre que els receptors d’aquests coneixements seran també alumnes, en aquest cas de 6è curs de primària.
L’alumnat dinamitzador de secundària rebrà un diploma, un bolígraf i un lanyard del Pla Educatiu d’Entorn en reconeixement a l’esforç i tasca portats a terme. Així mateix, podran assistir a la ponència científica a càrrec de Marc Boada Ferrer, de l’Associació Pèndulum per a la difusió del coneixement científic, que tindrà lloc en finalitzar els tallers al Teatre Municipal.
La iniciativa, nascuda de les reunions de programació del Pla Educatiu d’Entorn, és el resultat del treball coordinat dels professors i alumnes dels centres de secundària de Roses que anualment celebren jornades o activitats científiques en els seus centres, amb l’objectiu d’ampliar-les amb una jornada comunitària fora dels instituts. D’aquesta manera, les activitats s’obren també a famílies i públic general amb una visió comunitària de la vida educativa, en una jornada que cada any esdevé un espai de trobada, convivència i interrelació dels centres educatius, les famílies i l’entorn.