Els 15 experiments que van realitzar alumnes d’ESO i Batxillerat dels instituts tres instituts de Roses, els van ensenyar i explicar als estudiants 6è curs de Primària de totes les escoles de la Vila
Ahir, dijous 9 de maig, Roses va celebra la 6ª edició de la Jornada de la Ciència, on 51 estudiants d’ESO i Batxillerat dels tres instituts de la població van presentar 15 experiments científics. L’activitat, inclosa en el Pla Educatiu d’Entorn de Roses, va estar dirigida als alumnes de 6è de primària que al llarg del matí van visitar un per un els tallers d’experimentació instal·lats a la plaça del Teatre, així com a les famílies i públic general que vulguin conèixer aquesta experiència.
Els 15 experiments dinamitzats per alumnes d’ESO i Batxillerat dels instituts Cap Norfeu, Illa de Rodes i Centre Escolar Empordà, es van instal·lar en taules amb tots els elements necessaris per oferir les demostracions i explicacions necessàries als 236 alumnes de sisè de primària que hi van participar a la jornada. Tallers dinàmics i sorprenents, com el d’empremta genètica que permet obtenir ADN d’una mostra de saliva, el globus faquir que no explota, el filtratge d’aigua bruta, la bomba de vinagre i bicarbonat o l’experiment cuc d’escuma, van permetre als participants endinsar-se en el món de la ciència des d’una vessant experimental i divertida.
La Jornada de la Ciència té, doncs, una doble funció educativa: d’una banda, alumnes d’ESO i batxillerat han estat els encarregats de treballar en els experiments que ells mateixos presenten i dinamitzen avui, mentre que els receptors d’aquests coneixements van també estudiants, en aquest cas de 6è curs de Primària de les escoles de Roses.
L’alumnat dinamitzador de secundària va rebre un diploma, un bolígraf i un lanyard del Pla Educatiu d’Entorn en reconeixement a l’esforç i tasca portats a terme. Així mateix, van assistir a la ponència científica que va anar a càrrec de Marc Boada Ferrer, de l’Associació Pèndulum per a la difusió del coneixement científic, que va tenir lloc en finalitzar els tallers al Teatre Municipal.
La iniciativa, nascuda de les reunions de programació del Pla Educatiu d’Entorn, és el resultat del treball coordinat dels professors i alumnes dels centres de secundària de Roses que anualment celebren jornades o activitats científiques en els seus centres, amb l’objectiu d’ampliar-les amb una jornada comunitària fora dels instituts. D’aquesta manera, les activitats s’obren també a famílies i públic general amb una visió comunitària de la vida educativa, en una jornada que cada any esdevé un espai de trobada, convivència i interrelació dels centres educatius, les famílies i l’entorn.