La Rambla de Figueres acollirà 98 parades durant la Diada de Sant Jordi

Entre les activitats del dia 23 d’abril hi ha lectura de poemes, taller de flors de paper, conte infantil, sardanes, conferència, vermut, concerts i concurs de fotografia

La Rambla de Figueres tornarà a ser el punt neuràlgic de la Diada de Sant Jordi, el dimecres 23 d’abril, de 9 a 20 h. En total hi haurà 98 parades repartides entre entitats, llibreries i editorials, floristeries i autors de llibres. Durant la jornada, i també el dia abans i posteriors, hi haurà activitats relacionades amb la lectura i la cultura popular.

Entre els actes del dia 23 hi ha lectura de poemes, taller de flors de paper, conte infantil, sardanes, conferència, vermut, concerts i concurs de fotografia. El dia abans, dimarts 22, per escalfar motors la Biblioteca Fages de Climent organitza la Revetlla de Sant Jordi a l’Auditori dels Caputxins (19.45 h) amb la participació d’un centenar d’autor locals que han publicat des del Sant Jordi de l’any passat fins ara. La vetllada es complementarà amb un espectacle que evoca la figura del filòleg i professor empordanès Modest Prats, a càrrec de l’actor Pere Arquillué i l’escriptor Josep Maria Fonalleras  Les activitats que envolten Sant Jordi finalitzaran el 25 d’abril (18 h) amb el lliurament dels premis juvenils de treballs de recerca de batxillerat, al Cercle Sport Figuerenc.

PROGRAMA D’ACTIVITATS SANT JORDI 2025

Dimarts 22 d’abril:

 19:45 hores a l’Auditori Caputxins

XIII Revetlla de Sant Jordi. Trobada d’autores i autors locals

Acte on participen un centenar d’escriptors que han publicat des del Sant Jordi de l’any passat fins ara.  En el transcurs de l’acte, l’actor Pere Arquillué i l’escriptor Josep Maria Fonalleras oferiran l’espectacle “Fe, fidelitat i saviesa”, una lectura dramatitzada de textos de Modest Prats, la majoria relacionats amb la història de la llengua, però també amb la infantesa, la fe cristiana i la condició de sacerdot de l’autor. Al llarg de la seva vida, Prats va parlar de llengua i literatura, dels paisatges i dels racons que va visitar i on va viure, dels homes i les dones que va conèixer, i va reflexionar sobre el país, com a ciutadà i com a teòleg, com a capellà i com a intel·lectual. És un acte organitzat per la Biblioteca Fages de Climent, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. La vetllada té un aforament limitat i cal inscripció prèvia.

D’altra banda, com ja és habitual, la Biblioteca elabora una guia que aplega les novetats locals i es podrà consultar a la seva pàgina web. La guia es tancarà el 15 d’abril. Les imatges de les cobertes dels llibres també llueixen a l’aparador de l’equipament, projectades en una pantalla. La xifra de publicacions d’autors locals és similar a la dels darrers anys i inclou edicions de tipus comercial, institucionals i autoedicions.

L’aparador d’enguany, a més, llueix amb una il·lustració de Javi Aznarez, dibuixant i pintor cadaquesenc que representa la façana de la Biblioteca de Figueres amb elements tan propis d’aquesta diada com ara els llibres, la rosa, el drac i la senyera. Aznarez ha fet portades de revistes com ara The New Yorker, el suplement de llibres de The Guardian o Babelia, a més de la pel·lícula animada The French Dispatch, de Wes Anderson.

Dimecres 23 d’abril:

10 hores a la placeta baixa de la Rambla

Lectura de poemes

A càrrec d’alumnes dels cursos de català de l’Oficina de Català de Figueres. Organitza el Consorci per a la Normalització Lingüística

De 10:30 a 18 hores a la Sala Oberta del Museu del Joguet de Catalunya

Taller-acció: «El poeta, l’os i el jardí»

Durant la diada de Sant Jordi, la Sala Oberta del Museu acollirà una instal·lació efímera: una imatge gegant de Federico García Lorca i Don Osito Marquina i un cistell ple de flors de paper donaran la benvinguda als visitants. Cada flor contindrà una cita d’un poema floral lorquià, i es convidarà tothom a recitar-la i a compartir la màgia de la poesia. Instal·lació ideada per Montse Ganges i Imma Pla i activitat inclosa en el projecte «Viatge d’una amistat: Anna Maria i Salvador Dalí i Federico García Lorca», organitzat pel Museu del Joguet de Catalunya per commemorar el centenari de la primera visita de Federico García Lorca a Figueres.

11 a 11:50 hores a la placeta baixa de la Rambla

Santa Jordina i el secret del drac. Capgiralla Contes (+ 3 anys)

Activitat infantil organitzada per la Biblioteca Fages de Climent, amb la col·laboració de l’Associació Gironina de Sords. Heus aquí una princesa cansada d’haver de viure en l’anonimat i d’haver de ser salvada, un drac fart de ser el dolent i un cavaller tip de fer-se el valent. «Ja n’hi ha prou!», es queixen. Capgirem la llegenda de Sant Jordi de cap a peus: un drac màgic i ben afable; una princesa heroïna que descobrirà el secret del drac i salvarà el poble, i un príncep que tant plorarà com riurà, com tot ésser humà. Us ho podeu imaginar?

11:30 hores a la plaça de l’Ajuntament

Audició i ballada de sardanes amb la cobla La Principal d’Olot.

Organitza l’Ajuntament de Figueres amb el Foment de la Sardana Pep Ventura de Figueres

13 hores a la terrassa del Museu del Joguet de Catalunya

Vermut a la terrassa del Museu amb l’escriptor i patró del Museu del Joguet del Catalunya Julià Guillamon. L’autor parlarà del seu darrer llibre, “El rellotge verd”, Editorial Anagrama, un relat d’iniciació protagonitzat per un noi d’una família treballadora del Poblenou que descobreix la condició postmoderna. Una comèdia sobre uns temps candorosos i accelerats que van arribar a la seva fi amb els Jocs Olímpics. Cal reserva prèvia a https://tickets.mjc.cat/ca/el-rellotge-verd

17 hores a la placeta baixa de la Rambla

Quiz d’idiomes

Activitat de difusió de la literatura en llengües alemanya, anglesa, catalana i francesa. Organitza l’Escola Oficial d’Idiomes de Figueres

18 hores a la placeta baixa de la Rambla

Lectura de poemes

A càrrec d’alumnes dels cursos de català de l’Oficina de Català de Figueres`, organitzada pel Consorci per a la Normalització Lingüística

19 hores a la placeta baixa de la Rambla

Concert d’artistes locals

Recital poeticomusical de petit format amb la participació de diversos artistes de Figueres i l’Empordà. Organitza Òmnium Cultural Alt Empordà

20 hores a La Cate

Conferència “Història del Paral·lel, molt més que cuplets i cupletistes!”

A càrrec del director de teatre i ex director del Teatre Nacional de Catalunya Xavier Albertí. Organitzat per La Cate

Durant tot el dia

Concurs de fotos d’Instagram #FEMSANTJORDI25

Concurs organitzat per l’Oficina Jove Figueres Alt Empordà. La fotografia més divertida, creativa i original tindrà premi. S’ha de compartir a Instagram amb el  hashtag #FEMSANTJORDI25 i etiquetar @empordajove. Les bases del concurs es poden trobar a www.empordajove.cat. Les persones guanyadores es donaran a conèixer a través del perfil d’Instagram @empordajove.

Parada de la revista Miligramo

Dedicatòries de Sant Jordi. Màquina d’escriure per fer dedicatòries personalitzades o petits fragments poètics, perquè els més enamorats els puguin regalar de tot cor a qui més estimen. 

Divendres 25 d’abril:

18 h a l’Auditori Narcís Monturiol del Cercle Sport Figuerenc

Lliurament dels premis juvenils de treballs de recerca de batxillerat 2025

XXIV Premi Albert Compte a treballs de recerca d’humanitats i ciències socials

XXXV Premi Josep M. Álvarez a treballs de recerca de medi ambient i natura

IV Premi Fàtima Bosch a treballs de recerca de ciències

Les entitats que organitzen aquests premis posen en relleu la figura d’uns professors molt vinculats a la ciutat de Figueres, els reten homenatge i els reconeixen la tasca docent duta a terme entre els joves. Al final de l’acte, la coral de l’Institut Alexandre Deulofeu cantarà la sardana “Per tu ploro”, de Pep Ventura, presentada per Montserrat Mauné, en el marc de les celebracions del 150è aniversari de la mort del compositor. Acte organitzat per l’Institut d’Estudis Empordanesos, IAEDEN i Associació Catalana per a la Divulgació Científica, amb la col·laboració del Foment de la Sardana Pep Ventura de Figueres.