“La Ruta més segura”, nova campanya de conscienciació viària adreçada a motoristes

Aquest any, el 36,5% del total de víctimes mortals en vies interurbanes són motoristes

El Servei Català de Trànsit (SCT) va posar en marxa ahir una nova campanya de conscienciació viària que té com a objectiu la prevenció d’accidents entre els motoristes, l’únic col·lectiu en el qual la sinistralitat no s’ha reduït en els darrers anys, a diferència de la resta de conductors d’altres vehicles. És a dir, des del 2000, la tendència general de la sinistralitat s’ha mantingut a la baixa, amb l’única excepció dels accidents amb motoristes implicats, que no registren un descens continuat com la resta de vehicles. En concret, aquest any han mort 35 motoristes a les carreteres catalanes i representen el 36,5 % del total de víctimes mortals a la xarxa viària interurbana. A més, enguany s’han registrat 153 motoristes ferits greus i 1.207 ferits lleus (dades tancades a 21 de setembre).

Amb el lema, “La Ruta més segura”, la campanya (que es pot visionar a sota) recull el testimoni de cinc conductors de motocicleta de gran cilindrada, un dels quals ha estat víctima d’un accident de gravetat. L’acció comunicativa, que s’escenifica en una ruta per una carretera freqüentada per motoristes i amb un risc elevat de sinistralitat, es basa en la tècnica narrativa Història de vida, en la qual els protagonistes expliquen les seves pròpies experiències sobre la moto, i incideixen en el seu paper actiu a l’hora d’evitar sinistres i en la seva vulnerabilitat com a usuaris de la mobilitat. Aquest recurs testimonial permet potenciar l’empatia i la credibilitat dels missatges, així com la identificació del públic objectiu amb el discurs que transmeten els actors principals, que en definitiva actuen com a prescriptors per a usuaris que tenen el mateix rol a la carretera i amb qui comparteixen inquietuds, emocions i un estil de vida en el qual la moto té un paper fonamental. Tot i que els destinataris principals de la campanya són els motoristes, la nova acció de conscienciació apel·la també a la prudència i a la responsabilitat de tots els usuaris per prevenir els sinistres amb motocicletes.

La campanya consta d’un total de cinc espots independents que formen part d’una mateixa línia narrativa, “La Ruta més segura”, i que s’aniran difonent de forma progressiva. A aquests cinc espots se n’afegiran dos més que se centraran concretament en el testimoni de dones que condueixen motocicleta de gran cilindrada. Des de l’any 2015 fins a aquest 2021, de mitjana, les dones que han perdut la vida com a conseqüència d’un accident de trànsit en motocicleta representen un 11 % del total de víctimes mortals en aquest tipus de vehicle en zona interurbana (un 16 % en zona urbana, on la presència de dones motoristes és més elevada).

Els motoristes que protagonitzen les peces dialoguen i reflexionen sobre aspectes concrets de la seguretat viària que els afecten o que han viscut en primera persona. Els temes principals que s’hi tracten són les conseqüències de l’accident de gravetat que va patir un d’ells, com viu la família l’afició per les dues rodes, els consells bàsics per evitar riscos a la carretera, la importància d’un equipament adequat en totes les èpoques de l’any i de la revisió del vehicle, i la pèrdua d’amics a causa de sinistres en motocicleta. Durant les converses, els motoristes fan una crida en primera persona a la prevenció i a la conscienciació, amb missatges directes com: “Jo et diria que la carretera no és el circuit. No has d’anar el primer ni ser el més ràpid, ni el que més plega” (Pepi), “Nosaltres som el xassís… una bona jaqueta, uns bons pantalons, unes botes, el casc, és obvi, però el cos ha d’anar protegit” (Nils) o “El que t’estàs jugant és la teva vida. Has de ser conscient de les teves limitacions” (Marc). Així mateix, el tancament dels espots reforça el lema de l’acció comunicativa i insisteix en la importància de la implicació del col·lectiu en la seva pròpia seguretat: “Fes de la teva ruta la ruta més segura”.

La nova campanya es difondrà durant el que resta d’aquest any a través de televisió, cinemes, mitjans digitals i xarxes socials. A més, es complementarà amb la distribució d’uns adhesius reflectors que s’enganxen al casc per tal de millorar la visibilitat dels motoristes i que van acompanyats d’un díptic informatiu. Entre els usuaris dels vehicles de dues rodes es repartirà també una camussa que és d’utilitat pel bon manteniment i neteja de la visera del casc, i dels retrovisors de la moto.