“La Tercera Mirada”, d’Emma Alcalá, primera instal·lació a Ca l’Anita de 2021

“La Tercera Mirada”, basada en fets reals, parteix de la documentació recollida per l’artista durant les entrevistes realitzades a dones que han patit terrorisme masclista

Ca l’Anita de Roses inicia el seu programa expositiu de 2021 amb la proposta “La Tercera Mirada”, una instal·lació d’Emma Alcalá integrada per una vídeo-creació i els elements als quals es fa al·lusió durant la projecció, que pretén sensibilitzar la societat del problema de la violència de gènere a través de la mirada d’un nen. Es podrà veure a Roses del 13 de febrer al 14 de març.

“La Tercera Mirada”, basada en fets reals, parteix de la documentació recollida per l’artista durant les entrevistes realitzades a dones que han patit terrorisme masclista per a l’elaboració del seu anterior projecte fotogràfic “Cicatrices del alma”. En el decurs d’aquestes entrevistes Alcalá observa que, en el cas de moltes dones, el detonant per adonar-se que el què estava passant era intolerable, eren els seus fills. L’artista utilitzarà aquest canal, la mirada infantil, com a via de connexió entre l’espectador i la història de maltractament psicològic de la qual parla.

Per a Emma Alcalá, “les víctimes més vulnerables de la violència de gènere són els nens. No es pot créixer amb por, per la qual cosa cal protegir la infància. Cal fer un canvi de mirada. La violència no és una cosa inevitable”.

La imatge de la vídeo-creació té una part d’animació infantil, amb il·lustracions realitzades per Jorge Vega Jiménez, mentre que la dansa conceptual a través dels quals s’escenifica el viatge emocional viscut per la mare, està creada i interpretada per la ballarina Noemí Luz.

L’artista: trajectòria

Emma Alcalá (Córdoba, 1983) va estudiar fotografia artística a l’escola d’art i després es va formar en el camp de la direcció fotogràfica a l’Escola de Cinematografia de Sevilla. És una de les poques dones directores de fotografia a Espanya i ha treballat en nombrosos rodatges de cinema i en documentals com La orden de Buñuel, El verdadero crimen de Cuenca, Manos invisibles, Tan lejos y tan cerca, entre altres treballs audiovisuals, spots publicitaris i publicacions en revistes, catàlegs i premsa.

Ha participat en diverses ocasions a la Biennal Internacional de Fotografia, guanyant en la seva categoria per l’obra Geisha, que tracta sobre el silenci cultural. En els darrers dos anys ha realitzat tres exposicions: “Cicatrices del alma”, que va inaugurar a la Diputació de Córdoba, “Palabras Arrebatadas” al Centre d’Art Rafael Botí i “Desde lo invisible”, que actualment es troba en itinerància.