L’hostaleria de l’Alt Empordà reclama potenciar les infraestructures i mantenir els serveis en temporada baixa

Els nous horitzons del Turisme, estem preparats?
Foto de família de les autoritats i participants de la jornada sobre turisme celebrada a l'Hotel Terraza

L’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà ha organitzat aquest dilluns a Roses una jornada en el marc de la festa de La Cuina del Vent per celebrar el final de la temporada d’estiu i reflexionar sobre els canvis en el model turístic

L’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà (AHAE) va organitzar, ahir dilluns, a l’Hotel Terraza de Roses una jornada en el marc de la festa de La Cuina del Vent per celebrar el final de la temporada d’estiu i reflexionar sobre els canvis en el model turístic. L’acte, que va aplegar més d’un centenar de persones, va comptar amb la presència de l’alcalde de Roses, Josep Maria Martínez, que va ser l’encarregat d’obrir l’acte subratllant “la importància de la col·laboració publico privada per seguir essent un destinació turística d’excel·lència”. També hi va assistir el vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava-Girona, Joan Plana.

Aquesta jornada, titulada “Els nous horitzons del Turisme, estem preparats?”, va consistir enuna taula rodona que, conduïda pel periodista Santi Coll, va comptar amb la participació del xef del restaurant Els Pescadors de Llançà, Lluís Fernández,  l’alcaldessa de Cadaqués i administradora de l’hotel Horta d’en Rahola, Pia Serinyana, el president de Comerç Figueres i CEO de l’empresa Picaunamica SL, Frederic Carbó, i l’exregidora de Turisme de l’Escala i directora de la consultoria turística A Poc a Poc, Marta Rodeja.
Un debat on es va constatar l’esforç que estan fent les empreses del sector per desestacionalitzar la temporada. Un esforç que no es veu prou acompanyat per les administracions, i en aquest sentit, els empresaris van reclamar potenciar les infraestructures i mantenir els serveis durant la temporada baixa.

Potenciar la marca Empordà

L’alcaldessa de Cadaqués va alertar “del perill de perdre l’essència de poble si no es defineix una estratègia de creixement basada en la qualitat i no en la quantitat”. En aquest sentit, va destacar “com a molt positiva la prova pilot que es va dur a terme a l’agost  a Cadaqués per reduir l’arribada de turistes en creuer”.

El president de Comerç Figueres, va demanar “més facilitats i menys barreres per part de les administracions als emprenedors i perquè les empreses puguin evolucionar”, mentre que el xef Lluís Fernández va assenyalar que “cal apostar per l’especialització i diferenciació de producte, posant com a exemple que s’unifiqui sota una mateixa marca un dels productes estrella de la comarca com és l’escamarlà i la gamba per tal de tenir més força”. I Marta Rodeja, per la seva part, va apostar “per crear una única marca per potenciar l’Empordà com a gran destinació turística i optimitzar recursos, però essent conscients -va dir- que el territori és variat i tothom s’hi ha de sentir identificat”.

La jornada la va cloure el president l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà, Miquel Gotanegra, afirmant que “el sector està registrant ocupacions molt importants més enllà dels mesos forts de l’estiu i, en canvi, ens trobem que hi ha serveis que ja no s’ofereixen o que no s’adapten a l’afluència de visitants  i que hi ha infraestructures a les quals se’ls hi podria treure més rendibilitat”. El president de l’AHAE va posar com a exemple el servei de salvament i socorrisme a les platges o la recollida d’escombraries. Pel que fa a les infraestructures, Gotanegra es va alinear amb Frederic Carbó, el qual va assegurar que “tenim una autopista amb l’AVE arribant a Figueres, però des d’aquí a la resta de la comarca aquesta autopista es transforma en un camí de carros”. I en aquest sentit el president de l’AHAE considera necessari millorar les connexions amb el tren d’alta velocitat, veient com “una gran oportunitat el tren que connectarà Barcelona amb Toulouse, amb parada a Figueres, per atraure turisme francès”.

Gotanegra va ser contundent quan va dir que “cal que les administracions s’adonin que la realitat turística és una altra i que vegin la desestacionalització com un fet i no una possibilitat”. Una desestacionalització que- va subratllar- és clau per seguir mantenint la qualitat turística, estabilitzar les plantilles i retenir el talent laboral., perquè a l’Alt Empordà tenim tots els requisits per ser una de les millors destinacions de turisme de la Mediterrània, però ens ho hem de creure i ho hem de fer junts”, cloure Miquel Gotanegra. 

Homenatge a Salvador Jordà

Moment de l’homenatge a Salvador Jordà, amb la jaqueta d’honor de l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà

Durant l’acte es va retre un homenatge a Salvador Jordà, de l’hotel restaurant Empórium de Castelló d’Empúries, fent-li entrega de la jaqueta d’honor de l’Associació d’Hostaleria de l’Alt Empordà de la mà del president Miquel Gotanegra, del xef Mateu Casañas i de la presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers, Anna Vicens.
Jordà, que durant anys ha presidit La Cuina del Vent, representa els valors que defensa el col·lectiu de recerca constant de l’excel·lència gastronòmica, honestedat i empresa familiar.

La trobada va finalitzar amb la festa de La Cuina del Vent, oferint un festival de tastets a càrrec del propi col·lectiu que referma la seva excel·lència gastronòmica.

L’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de l’Alt Empordà agrupa uns 200 establiments consolidats del sector de l’allotjament i la restauració de la comarca.