L’Oficina de Català de Roses uneix llengua i història a través d’una excursió

Oficina de Català de Roses
Foto de família dels participants a l'excursió pels dòlmens i menhirs de Roses

Alumnes, voluntaris i aprenents de l’Oficina de Català porten a terme una ruta pels dòlmens i menhirs de Roses

Oficina de Català de Roses
Foto de família dels participants a l’excursió pels dòlmens i menhirs de Roses

El dissabte 29 de març, un grup d’alumnes i de voluntaris i aprenents de l’Oficina de Català de Roses van fer una excursió per la ruta dels dòlmens i els menhirs, al terme municipal de Roses.

Les 38 persones que van participar a l’excursió van poder seguir les explicacions del guia, l’Esteve Palou, voluntari del programa Voluntariat per la llengua, membre de l’Associació Excursionista Cabirols de Roses i un gran coneixedor de la geografia empordanesa.

Els excursionistes van fer el recorregut següent: Camí de la Quarantena – dolmen de la Creu d’en Cobertella – menhir de la Casa Cremada II – barraques de pedra seca – església altmedieval – torre de guaita – menhir de la Casa Cremada I – dolmen del Llit de la Generala – dolmen del Cap de l’Home.

A part de gaudir d’aquestes construccions increïbles i del fantàstic paisatge empordanès, les persones participants a l’activitat també van poder escoltar les explicacions i les anècdotes del guia sobre tots els espais que s’anaven trobant. Per exemple, un dels aspectes que va cridar l’atenció dels excursionistes va ser que, al llarg del camí, es van anar resseguint murs de pedra seca que travessaven en totes direccions les feixes que havien servit, durant centenars d’anys, per fer menys feixugues les feines del conreu de la vinya. Ara bé, el que més els va impressionar va ser veure un dels dòlmens més grans de Catalunya, el de la Creu d’en Cobertella (3000-2700 aC), que disposa d’una gran galeria coberta per una llosa de quatre tones. Aquest dolmen va ser declarat monument històrico-artístic el 1964.

Per a l’alumnat dels cursos de català per a adults, així com per a les persones participant al programa Voluntariat per la llengua, activitats d’aquest tipus suposen cohesionar el grup, motivar-los i engrescar-los a sortir de l’aula a treballar la llengua catalana, i fomentar el coneixement de l’entorn i de la història i la cultura catalanes.