Medi Ambient, Infraestructures i Serveis Públics, àrees molt diferents, però molt complementàries a Roses

El diari digital de la Vila de Roses
Lluís Espada
El regidor Lluís Espada amb l'equip de socorristes de l'empresa Proactiva

Lluís Espada crea la macro-àrea de Medi Ambient, Infraestructures i Serveis Públics per executar la naturalització i seguretat a les platges de Roses i poder dur a terme el projecte “Roses a punt”

El regidor de les Àrees de Medi Ambient, Infraestructures, Serveis Públics i Mobilitat, Lluís Espada

Lluís Espada és un palamosí de naixement molt arrelat a Roses. De fet, es va casar amb un rosinca. Al 2018, ja establert de manera definitiva a la Vila després de viure al seu poble natal i a Barcelona, va presidir l’executiva local de Junts per Roses. L’any passat, a les eleccions municipals, va anar de número 3 a la candidatura de Junts encapçalada per Sílvia Ripoll, i després de formalitzar-se el pacte de Govern entre PSC, Junts i Gent del Poble, es va estrenar com a regidor a l’Ajuntament de Roses, tasca que ja va desenvolupar, però, a l’Ajuntament de Palamós i també a l’Ajuntament de Barcelona, tot i que en aquí la seva responsabilitat va ser conseller de districte, i sempre fidel amb el mateix partit, Convergència-PDeCAT-Junts.

A les distribucions de les regidories entre els membres de l’equip de Govern, Lluís Espada va agafar la responsabilitat de les Àrees de Medi Ambient, Infraestructures, Serveis Públics i Mobilitat. “Sí, em feia molta il·lusió Medi Ambient però, a més, vam fer una cosa que va ser molt encertada, que va ser les Àrees d’Infraestructures i Serveis Públics s’afegeixin a Medi Ambient per fer una macro-àrea, perquè hi ha accions que hem portat a terme que tenen molta influència entre els diferents departaments”, ha afirmat el regidor Lluís Espada, per tot seguit posar un exemple d’aquesta relació entre Infraestructures, Serveis Públics i Medi Ambient en assenyalar “la naturalització del passeig a la zona de La Perola, que s’ha executat des d’un punt de vista mediambiental, però sense els recursos de les Àrees d’Infraestructures i Serveis Públics hagués estat molt més difícil executar-la, ja que aquests departaments té a la seva disposició l’empresa municipal de ROSERSA”.

I dins del seu primer any com a regidor de la macro-àrea Medi Ambient, Infraestructures i Serveis Públics, i de Mobilitat, Espada ha volgut remarcar que “hem aconseguit ampliar, per primera vegada, el servei de salvament i socorrisme un mes”. Servei salvament i socorrisme que va entrar en funcionament el passat 10 de juny i romandrà fins al 26 de setembre. I aquest és una altre exemple del perquè la decisió de crear aquesta macro-àrea, “perquè platges és Serveis Públics, però també és de Medi Ambient”, ha especificat el regidor Espada.
Una ampliació del servei de salvament i socorrisme gràcies a que “vam haver de fer una modificació de contracte amb l’empresa que ens dona el servei i una modificació de crèdit”, ha assenyalat Lluís Espada.

Un servei de salvament i socorrisme que el porta a terme l’empresa Proactiva, amb la qual enguany finalitza el contracte. Per tant, l’any vinent s’ha de fer una nova licitació “en la que tenim previst implementar millores, com és, per exemple, la substitució de les torres de vigilància del socorristes, perquès siguin més visibles pels banyistes i més funcionals pels propis socorristes”, ha dit el regidor de Medi Ambient, Infraestructures, Serveis Públics i Mobilitat, afegint que “en platges hi ha molt camí a recórrer i amb la nova licitació la gent veurà un canvi substancial, sempre des d’un punt de vista de naturalització i des d’un punt de vista de la seguretat. I en quant a la seguretat, està previst instal·lar properament un total de 3 baranes d’accés a les plates de Palangres, Canyelles i Almadrava, col·locades a prop de les torres de vigilància, per a persones grans i persones amb mobilitat reduïda, per la qual cosa es passarà de dues a cinc baranes de seguretat.

Parc Natural del Cap de Creus

“Les restriccions no agraden a ningú, però als espais naturals s’han de fer, i enguany hem iniciat abans la restricció d’accés de vehicles perquè l’any passat vam  tenir dos moments que van ser molt complicats, el primer per la diada de Sant Joan, i el segon pel pont de l’11 de setembre, i per aquest motiu enguany les restriccions d’accés a les cales i platges del Parc Natural del Cap de Creus es va iniciar el 22 de juny i acabarà l’11 de setembre”, ha explicat Lluís Espada sobre perquè enguany s’ha ampliat el període de restriccions d’accés de vehicles de 4 rodes o més, des de les 10 fins les 17 hores, ja que les motocicletes poden accedir lliurement a qualsevol hora.

Gairebé a 400 vehicles de mitjana al dia durant el mes de juliol, i 700 al mes d’agost se’ls va impedir accedir al Parc Natural del Cap de Creus. Unes xifres que dona una idea bastant precisa de la necessita de restringir el pas de vehicles de 4 rodes o més per tal de salvaguardar l’entorn natural i prioritzar la seguretat de les persones en cas d’una emergència.

Aquestes restriccions d’accés es van aplicar per primer cop l’any 2021, i la manera de limitar l’accés va ser amb l’establiment d’una barrera física a la carretera de Cala Montjoi, concretament a l’emplaçament del mirador de Punta Falconera. Una barrera permeable que permet el pas dels vehicles de serveis, dels clients amb reserves de les activitats situades dintre el parc, dels residents i de les persones que desenvolupen la seva jornada laboral dins el Parc Natural.
Es va anomenar “Fase 0” amb la voluntat que en els anys successius implementar un control informatitzat d’entrada de vehicles, que permetria abans d’accedir a la carretera de Montjoi saber si es pot entrar o no al Parc Natural depenen dels vehicles que ja hi siguin a dins, a més d’altres serveis com fer uns aparcaments dins el Parc o bé un servei de busos llançadora.

Tres anys després es continua en la “Fase 0” perquè “per fer tot el control d’accés digitalitzat i informatitzat depèn dels fons Next Generation, la qual cosa va lligada als aparcaments, que és un tema que depèn de poder adquirir els terrenys per fer-los, ja que són privats”. Tot això, el regidor de Medi Ambient, Infraestructures Serveis Públics i Mobilitat afirma que “tot i que l’any vinent haurem avançat en temes de digitalització, dins de pocs dies ja disposarem d’un panell lluminós a la Gran Via que informarà de la restricció d’accés”. Quan la implementació de la digitalització sigui completa “els usuaris o visitants del Parc Natural podran, mitjançant una APP, accedir-hi prèviament haver-se registrat i fer la corresponent reserva”, per remarcar tot seguit que “la digitalització va lligada a fer un càlcul de vehicles que pot absorbir el Parc Natural tenint en compte que s’ha de prioritzar que sempre hi ha d’haver pas lliure pels diferents serveis en cas d’emergència”.

Restriccions més lleus pels rosincs

A part de la digitalització, Lluís Espada afirma que “hem de mirar d’implementar més serveis, com uns aparcaments ben planificats a més d’un transport públic en alguns moments del dia, i quan estiguin fets els aparcaments mirar de trobar una fórmula per a que els rosincs puguin gaudir d’unes restriccions d’accés més lleus”.

Roses disposarà de 4 dessaladores

Gràcies a que l’abastament d’aigua en alta a Roses està garantit durant aquest estiu gràcies a l’increment de reserves del pantà de Darnius-Boadella, i que la urgència d’executar el projecte de les dessaladores ja no existeix, la qual cosa “ens permetrà instal·lar les dessaladores -que el Consorci d’Aigües Costa Brava Girona té previst que siguin 4en un lloc millor del que inicialment estava previst, tot i que la ubicació encara no la puc desvetllar perquè hi varies institucions implicades, però serà al voltant de la Riera de la Trencada cap amunt”, ha destvetllat el regidor de Medi Ambient.

Bona coordinació i col·laboració entres les Àrees d’Infraestructures i l’Àrea de Seguretat Ciutadana

Una dels aspectes dels que està més content Lluís Espada en el seu any i escaig com a regidor de l’Ajuntament de Roses “és la col·laboració que tenim l’Àrea d’Infraestructures i l’Àrea de Seguretat Ciutadana, ja que hi ha temes comuns que els tractem de manera conjunta amb una molt bona entesa”. I un exemple d’això ha estat l’eliminació dels pàrquings de motos a la plaça de l’Església i a la Rambla Ginjolers, ja que “la plaça de l’Església s’havia convertit en un aparcament tant de cotxes com de motos, i el que hem fet és un càlcul de les motos que aparcaven també a la Riera Ginjolers i hem habilitat pàrquings per a unes 30 motocicletes a l’edifici de la Telefònica i als carrers del voltant”.  

L’espigó submergit per evitar el desplaçament de la platja de La Punta serà una realitat aquest mandat

Segons ha desvetllat el regidor el regidor de Medi Ambient, Infraestructures i Serveis Públics, l’espigó submergit que evitaria el desplaçament de sorra de la platja de La Punta, “aquest mandat estarà fet”. Afirmació sustentada en que “ens vam reunir a Madrid amb MITECO -Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic- després d’un reunió prèvia amb Costes a Girona, i el tema s’ha desencallat, i aquest mandat l’espigó es veurà fet”.

Projecte de futur: “Roses a punt”

Lluís Espada té en cartera un projecte, que sinó canvia de nom s’anomenarà “Roses a punt”, “que implicarà actuacions intensives que es faran per sectors a diferents punts de Roses que duran a terme de manera conjunta la Brigada Municipal, ROSERSA i el Servei d’Escombraries i Neteja per fer un manteniment i millora de la via pública”, ha desvetllat.