Més de 120 persones van assistir, la majoria per reviure la seva pròpia història, a la mostra fotogràfica ‘La petjada dels americans del Pení a Roses’, comissariada per Toni Salamanca
Després de varis mesos de recerca per l’Arxiu Municipal de Roses, la Base EVA número 4 de l’Esquadró de Vigilància Aèria i Aquarterament Aeri del Pení, l’Associació d’Amics i Veterans del Pení, pel recull de vida de 200 dels militars que van passar per aquesta base militar compilada per Ray Williams i, sobretot, per totes les famílies que van obrir-li la porta de casa seva a Toni Salamana, ahir, i després de molts entrebancs (moltíssims) que ara no venen no venen al cas, es va inaugurar l’exposició ‘La petjada dels americans del Pení a Roses’.
Una inauguració que va ser multitudinària en comptar amb l’assistència de més de 120 persones, quantitat que el que subscriu aquestes línies no recorda en cap altra exposició fotogràfica en els darrers anys.
Una gran assistència del tot justificada perquè la mostra reviu i recorda la història de molts dels presents o, si més no, dels seus familiars.
L’exposició composada per 198 imatges “i n’he tingut que sacrificar unes 70”, va dir el comissari de l’exposició, Toni Salamana, va ser presentada per la regidora de Cultura, Sílvia Ripoll, que va desvetllar que “m’han fet arribar moltes més fotografies que tenen relació amb la creació, construcció i posada en marxa de la Base militar del Pení als anys 50 i que les portarem a l’Arxiu Municipal per a que siguin digitalitzades per a que perdurin en el temps”. La regidora, després d’explicar que “en la construcció de la base van treballar unes 4.500 persones i va tenir un gran impacte econòmic i social, no tan sols a Roses, sinó a tot l’Alt Empordà”, va donar pas a Toni Salamanca, l’impulsor, creador i comissari d’aquesta mostra fotogràfica, que reflecteix, sense cap gènere de dubte, una part molt important i significativa de la vida dels rosincs i rosinques.
I el comissari de la mostra, després d’agrair a totes les persones i entitats que han fet possible el poder-se inaugurar, va desvetllar el que li va motivar a crear-la, “jo vaig fer la mili al Pení, i 50 anys després, quan vam fer amb els meus companys una festa del 50è aniversari em va fer recordar no sols l’any 1972, sinó preguntar-me com va ser la vida a Roses i el Pení entre els anys 1956, l’any de la fred, i el 1966”.
I durant la presentació, Toni Salamanca va voler fer un “agraïment especial a dues persones que no són aquí, la primera per estar a molts quilòmetres de distància, als Estats Units, i que és Yolanda Ortiz, la primera dona que es va casar amb una americà el 1960, i el segon per estar delicat de salut, l’Eudald Francisco, que va ser el primer civil topògraf de Roses contractat al 1956 per fer mesures, nivells i plànols de la futura base militar”.
I pel que fa als que si que van poder assistir o tenien representació a la sala, Toni Salamanca va esmentar “al primer soldat destinat al Pení el 1959, José Manuel Ríos, que va compartir molts moments amb els americans, evidentment, i en Lupe Vieyra, del qual hi ha familiars a la sala, ja que va deixar un bon llegat familiar a Roses”.
El comissari de ‘La petjada dels americans del Pení a Roses’ va acabar la seva presentació “amb un petit record i homenatge a Lynn Van Leuven, el qual va deixar una gran empremta a Roses més enllà com a jugador de bàsquet, esport precisament que els americans practicaven tot just aquí on inaugurem aquesta exposició”.
Finalment, després d’esmentar i tenir un record per la persona més gran que surt reflectida en l’exposició, la Lola Ferreró, a punt de complir 100 anys, i la més jove, la cantant Ariadana Vieyra, de 21 anys, i posteriorment de llegir dues cartes de Yolanda Ortiz i Gemma Adams per agrair la creació de la mostra, Toni Salamanca, va explicar, a instàncies de la regidora de Cultura, Sílvia Ripoll, els 12 plafons en les que està dividida ‘La petjada dels americans del Pení a Roses’.
- Primer plafó: context de la dècada del 50 i l’any 1956 (com a data emblemàtica per l’any de la fred)
- Segon plafó: primers temps de la Base, incloent els treballs, treballadors, obres, màquines americanes, canalització d’aigua, etc.
- Tercer plafó: la vida quotidiana, relacions i vincles entre la Base i Roses
- Quart plafó: l’impacte del lleure, l’esport i el “boom” de les sales de festa, discoteques, night-clubs, etc. que van proliferar durant aquests anys
- Cinquè plafó: les bodes i celebracions entre americans i rosinques
- Sisè plafó: les cases on vivien, fent una “revisitació” entre l’ahir i l’avui
- Setè plafó: els llocs que freqüentaven els americans, fent també una “revisitació”
- Vuitè plafó: el llegat familiar, vincles familiars i vincles socials, no sols americans, també entre rosincs i americans
- Novè plafó: algunes de les sagues familiars americanes d’origen rosinc
- Desè plafó: context dels anys 60 i 1966 com “boom” del turisme
- Onzè plafó: la modernitat que va arribar dels EUA
- Dotzè plafó: el llegat de la petjada humana, per tal de posar cara a persones que podem tenir oblidades, no hem conegut o no tenim gaire oportunitat de coincidir amb elles per Roses i viuen a… Roses.
Quan es pot visitat aquesta exposició?
Malauradament, ‘La petjada dels americans del Pení a Roses’, en no haver cap instal·lació municipal disponible, es pot visitar a la Sala SUF; però tan sols durant sis dies, el 15, 16, 18, 22, 23 i 25 de gener de 10 a 13 hores i de 16 a 20 hores.