Quebec i Catalunya, dos territoris que tenen en comú preservar una nació dins d’un Estat

Vicepresident segon del Patronat de Turisme Costa Brava Girona
Joan Plana al riu Saint Laurent amb la ciutat de Montreal al fons

Pel seu idioma, la seva cultura i les seves institucions, Quebec forma una “nació” dins del Canadà, a l’igual que Catalunya dins Espanya

El Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona ha preparat per aquest any un seguit d’accions de promoció per donar a conèixer diferents aspectes de la Costa Brava i del Pirineu de Girona. I dins el context d’aquestes accions, a finals del passat de maig una delegació, encapçalada pel vicepresident primer del Patronat, el figuerenc Jordi Masquef, va visitar Califòrnia, als Estats Units, i una altre delegació, encapçalada en aquest cas pel rosinc Joan Plana, va viatjar fins a Quebec, al Canadà.

Quebec i el seu paral·lelisme amb Catalunya

Pel seu idioma, la seva cultura i les seves institucions, Quebec forma una nació dins del Canadà. A diferència de les altres províncies canadenques, Quebec té com a llengües oficials el francès i l’anglès, tot i que la preferent és la primera, sent l’única gran regió majoritàriament francòfona de tota Amèrica del Nord. I a Catalunya la llengua oficial és el català, però, en aquest cas, és compartida amb el castellà, que és la llengua oficial de l’Estat espanyol.

I en aquí, en la llengua, tot i que són dos territoris molt diferents, és on trobem un paral·lelisme entre Quebec i Catalunya, ja que “en allà són molt conscients del que és tenir una llengua minoritària -francès, aquí el català- dins un altre Estat, el Canadà, que té una llengua majoritària -anglès, i en el nostre cas el castellà- i això fa que tinguin certa sensibilitat amb la realitat de Catalunya, el suposa que tinguin més predisposició a visitar-nos, i un cop són aquí tinguin especial interès de conèixer i entendre la nostra realitat cultural i lingüística, que és un dels nostres objectius, que la gent que ens visiti conegui la realitat de Catalunya”, explica Joan Plana.

El Kentucky Friend Chicken (KFC) al Quebec es diu Poulet Frit Kentucky (PFK)

I continuant amb la llengua, Quebec, a l’igual Catalunya, defensa la seva pròpia, però d’una manera més contundent que nosaltres els catalans, ja que, segons afirma el vicepresident del Patronat de Turisme, “en les polítiques lingüístiques són molt i molt estrictes en quant a la protecció de l’idioma francès, així, tota la retolació a l’espai públic ha d’estar, com a mínim, escrita en francès, i s’ho prenen tant seriosament que van fer retirar les senyals de STOP en no complir la normativa lingüística en estar només en anglès i les van canviar per altres que posa ARRÊT, quan a França fan servir la senyal universal, com a tot arreu, la que posa en anglès STOP”. Un altre exemple, si més no curiós, que dona Joan Plana sobre els estrictes que són els quebequesos alhora de defensar la seva llengua, “és que a tot el món existeix el Kentucky Friend Chicken, el KFC, menys al Quebec, perquè en allà es diu Poulet Frit Kentucky, amb les segles PFK”.

I un darrer exemple de la fermesa amb la que el Govern quebequés defensa la llegua del seu territori, explica el vicepresident segon del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, “és que a totes les oficines d’Acció Exterior de les delegacions que té la Generalitat arreu del món hi ha un rètol que posa Generalitat de Catalunya – Government of Catalonia, doncs al Quebec és Generalitat de Catalunya – Gouvernement de Catalogne”.

El mercat nord-americà encaixa en el model de turisme que prioritza la qualitat per sobre de la quantitat

El fet de visitar aquest dos països va ser perquè el Patronat de Turisme fa temps que té el mercat nord-americà qualificat com a estratègic. Primer perquè és un mercat emergent, és a dir, a diferència del francès i la resta d’Europa, que ens visita en massa, el turista nord-americà, tot i no visitar-nos en un gran nombre, sí que és veritat que cada any augmenta la seva presència a la demarcació de Girona. Tant nord-americans provinents dels EE UU, com del Canadà. De fet, Catalunya acull un de cada tres turistes canadencs que visiten l’Estat espanyol.

Però, a més de ser un mercat emergent, el perfil del turista nord-americà que ens visita és molt interessant perquè la mitjana de la seva despesa per dia és molt més alta, més de 350 €, que la del turista europeu, que està per sobre dels 200 euros. “I és just el tipus de turisme que volem fomentar perquè l’aposta del Patronat és incidir més en la qualitat abans que la quantitat, és més interessant tenir un nombre de visitants, que potser no sigui tan espectacular, que generin una despesa molt important al territori, que generi riquesa, que no pas un nombre més gran de turistes a canvi d’una despesa molt menor. Interessa més el primer escenari que no pas el segon”, ha explicat el vicepresident segon del Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona, Joan Plana.

Cal destacar, a més, que el turista nord-americà, tant el dels Estat Units com del Canadà i, especialment, del Quebec, té una especial sensibilitat, més enllà de les vacances de sol i platja, per la realitat cultural i, també, enogastronòmica de la Costa Brava i el Pirineu. És un visitant que valora especialment l’oferta cultural, la varietat i qualitat de vins i l’alta gastronomia de casa nostra. “I això és important perquè quan parlem de fomentar el turisme de manera sostenible, aquest concepte agafa diferents àmbits, com ara el mediambiental, evidentment, però també l’econòmic i el àmbit laboral digne vinculat a la indústria del turisme, així com també des del punt de vista de sostenibilitat cultural i sostenibilitat ambiental, és a dir, hem de ser capaços que el turisme ens permeti preservar una identitat i una oferta cultural genuïna de casa nostra que sigui valorada per qui ens visita” ha afirmat Plana.

I el Patronat de Turisme Costa Brava va decidir anar la ciutat quebequesa del Canadà “perquè el Quebec és una de les províncies canadenques que més visiten Catalunya en ser una província francòfona, on la llengua oficial és el francès, que fa que els seus habitants tinguin un major nivell de relació cultural i, fins i tot, sentimental, amb el que és Europa, on hi ha molts quebequesos que visiten de manera habitual França i, per tant, la seva proximitat amb Catalunya és més gran. S’ha de tenir en compte, a més, que els habitants de Quebec viatgen molt, no tenen reticències a fer viatges transoceànics”, ha assenyalat el vicepresident segon del Patronat, per destacar tot seguit, que “els visitants de les regió del Quebec, i també de Califòrnia, són els que tenen major despesa per dia, en tenir més poder adquisitiu”.

Els visitants del Quebec valoren l’enogastronomia, té més poder adquisitiu i té més sensibilitat pel territori

Joan Plana amb la directora de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Montreal, Geneviève Abbott

Un dels sectors que més interessa als quebequesos, coneixedors que Catalunya és una potencia mundial, és la gastronomia, “només els hi falta conèixer el detall, i un exemple d’això seria la DO Empordà, que és un dels baluards de l’oferta eno-gastronòmica de la Costa Brava que ofereix al món, i els visitants del Quebec és un tipus de turisme que valora l’enogastronomia del territori, té més poder adquisitiu i té més sensibilitat pel territori i, per tant, és el tipus de turisme que encaixa més en aquest model de qualitat per sobre de quantitat”, ha significat Joan Plana.
I és que el turista canadenc s’interessa per la cultura catalana, té sensibilitat pel territori i gasta 149 euros més al dia que un turista europeu mitjà a Catalunya.