Recomanacions i dubtes sobre la campanya de rebaixes d’estiu

L’Oficina Comarcal del Consumidor ofereix unes recomanacions alhora de comprar durant la campanya de rebaixes d’estiu i resol els principals dubtes dels consumidors

Campanya de les rebaixes d’estiuDes de l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor de l’Alt Empordà, de forma coordinada amb l’Agència Catalana del Consum (ACC), es fan públiques un conjunt de recomanacions i consells, adreçats a tots els consumidors en general, a tenir en compte durant la campanya de rebaixes d’estiu que van començar el passat diumenge,1 de juliol, i que finalitzaran el 31 d’agost. L’ACC recorda que fer rebaixes és una decisió de cada comerciant i durant el termini que consideri convenient dins del límits fixats per la campanya.

Les principals recomanacions són les següents:

  • No confongueu les rebaixes amb altres tipus de vendes de caràcter especial, com ara saldos (s’ofereixen productes a un preu inferior a l’habitual per deteriorament, desperfecte, desús o obsolescència) o liquidacions (es realitzen per esgotar l’existència de determinats productes davant de situacions concretes, com ara el tancament de la botiga, el canvi de local o la realització d’obres.
  • Comproveu que els productes rebaixats mostren el preu original, juntament amb el rebaixat, o bé el percentatge de la rebaixa.
  • Els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i garantia que les que tenien a preu no rebaixat. Tampoc no han de tenir defectes.
  • Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes.
  • Informeu-vos sobre la política de canvis per evitar sorpreses. La botiga no té l’obligació d’acceptar-los si el producte està en perfecte estat.
  • En el cas de les botigues en línia, disposeu d’un període mínim de 14 dies per retornar la vostra compra, excepte productes personalitzats, peribles, que no es puguin reutilitzar per raons d’higiene, etc.
  • Conserveu les factures o tiquets de compra fins al final de la garantia, els necessitareu si heu de reclamar així com els catàlegs i les ofertes comercials perquè són vinculants i podeu exigir-ne el compliment.
  • En cas de disconformitat amb el producte, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor.

Principals dubtes

En rebaixes m’he trobat amb alguna botiga que em diu que no accepta canvis ni em retorna els diners de la compra si un cop a casa no m’acaba de convèncer. És legal?

Efectivament, l’establiment no té l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, a menys que ho anunciï. Per tant, en el cas de productes en perfecte estat, és recomanable que tingueu en compte el següent:

-Si l’establiment comercial no manifesta res a les seves ofertes, publicitats o al mateix establiment, s’entén que no admet canvis dels productes o devolucions dels diners als seus clients o clientes.

-Si l’establiment comercial ofereix als seus clients i clientes la possibilitat de canvis dels productes i devolucions dels diners, ha d’informar prèviament de forma clara, visible i per escrit de les condicions en les quals es poden fer (termini, lloc, excepcions -si n’hi ha- en funció de la naturalesa del producte. ¡..).

-Si l’establiment ofereix als seus clients la possibilitat d’emetre un val de compra. En aquest cas, cal informar i especificar al mateix val de compra les seves condicions d’ús, en especial, pel que fa al seu termini de caducitat.

El comerç pot vendre articles antiquats o deteriorats com a rebaixats?

-No es poden vendre com a rebaixats els productes deteriorats, els de baixa qualitat o els adquirits expressament per a aquesta finalitat.

-Cal diferenciar el que són rebaixes d’altres vendes especials com ara saldos –articles antiquats o deteriorats– i liquidacions per tancament o canvi d’activitat comercial de l’establiment.

-El béns o serveis rebaixats han de tenir les mateixes garanties que abans de les rebaixes.

-En tot cas, a l’establiment, els productes rebaixats han d’estar diferenciats de la resta.

L’establiment on he anat a comprar unes sabates rebaixades no m’ha acceptat la targeta de crèdit ja que al costat del logotip ha posat un rètol que diu que en rebaixes no s’accepten targetes. És correcte?

No, ja que si accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, no en pot limitar l’ús en determinats períodes (en rebaixes) o condicions, sempre que es compleixin els requisits normals per a aquests mitjans de pagament.