Stop Macro Parc Eòlic Marí demana explicacions al conseller Mascort

Associació Stop Macro Parc Eòlic Marí
En aquesta imatge del 8 de gener a l’Escala apareix el vaixell en qüestió

L’Associació vol saber sobre la presència del vaixell Glomar Vantage vist al Golf de Roses a la zona on està projectat el PLEMCAT

L’Associació Stop Macro Parc Eòlic Marí ha enviat una carta al conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, on li demana explicacions sobre la presència del vaixell Glomar Vantage que en les últimes setmanes s’ha vist treballant a la zona del Golf de Roses on està previst que s’ubiqui el PLEMCAT, projecte impulsat pel Govern de la Generalitat.

Carta dirigida al conseller d’Acció Climàtica de la Generalitat, David Mascort

Honorable Sr. David Mascort i Subiranas
Conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya

Benvolgut,

Des de l’Associació Stop Macro Parc Eòlic Marí, que aplega una quarantena d’entitats de diversos àmbits ens adrecem a vostè a través d’aquesta carta per traslladar-li un seguit de preguntes en relació al vaixell “Glomar Vantage” que en les últimes setmanes s’ha vist treballant a la zona del Golf de Roses on està previst que s’ubiqui el PLEMCAT, projecte impulsat pel Govern de la Generalitat.             

Segons la informació que hem recollit de fonts diverses, el vaixell Glomar Vantage  pertany a l’empresa holandesa Glomar Offshore NV i té bandera de Panamà (un paradís fiscal).

Pel que hem pogut esbrinar, es tracta d’una embarcació que es dedica a fer diferents tasques prèvies d’estudi dels fons marins per a instal·lar pacs eòlics marins.Al Golf deRoses se l’ha vist resseguint el cable d’exportació d’energia cap a terra projectat pel PLEMCAT i també a la zona on hi hauria les plataformes flotants d’aquest projecte que la Generalitat de Catalunya impulsa a través de l’IREC.Hem pogut constatar que, anteriorment, aquesta embarcació ha realitzat feines similars a altres zones d’Europa on es volen instal·lar parcs eòlics, com França i Irlanda.

Per la informació que tenim, aquest vaixell hauria estat fent treballs de prospecció geofísica en relació a l’eòlica marina al Golf de Roses,  en la zona -recordem- de més elevada biodiversitat de la Mediterrània Occidental,  en una àrea  envoltada d’espais protegits i damunt d’una zona de reserva de pesca per a una gestió sostenible dels caladors.

Atenent el que hem exposat i per poder donar una resposta a les nombroses peticions que rebem dels ciutadans inquiets davant la presència d’aquest vaixell i dels nostres associats, volem plantejar-li les següents qüestions que ens agradaria que ens respongués.

En primer lloc, les feines que ha estat fent aquest vaixell al Golf de Roses, tenen a veure amb el PLEMCAT que impulsa la Generalitat? Si és que sí, quines tasques ha fet exactament i a què responen? El vaixell ha estat contractat per la Generalitat o subcontractat per alguna empresa col·laboradora de la Generalitat? Té les autoritzacions pertinents per fer aquestes tasques en aigües interiors i exteriors? En cas afirmatiu, qui li ha donat les autoritzacions? Quan va iniciar les tasques i fins quan les desenvoluparà?

Per altra banda, sabem, en base a la informació consultada, que aquesta fase d’estudis previs pot comportar efectes sobre els animals i sobre el fons marí. S’ha fet alguna avaluació dels impactes ambientals que puguin generar l’ activitat d’aquest vaixell al Golf de Roses?

Per últim, també volem preguntar-li per què la Generalitat no ha anunciat ni explicat públicament la feina que fa aquest vaixell, com sí va fer el govern regional de Normandia, a França, quan el mateix vaixell va fer prospeccions per a la implementació d’un parc eòlic a aquella zona.

A l’espera de rebre una resposta.

Ben cordialment,
Frederic Suñé Tobella,
President Associació Stop Macro parc eòlic marí