El túnel del Pertús realitza un simulacre de fuita d’amoníac en un tren

Simulacre al túnel del Pertús
Simulacre al túnel del Pertús

En el simulacre, que es va fer dins del túnel, hi van intervenir mitjans humans i materials de la Generalitat, de l’Estat, i de França

Simulacre al túnel del Pertús
Simulacre al túnel del Pertús

La nit de divendres i matinada de dissabte va tenir lloc un simulacre de fuita d’amoníac en un tren a l’interior del Túnel del Pertús organitzat per l’empresa responsable de la seguretat del túnel del Pertús (TPFerro), Protecció Civil de la Generalitat (DGPC), la Delegació del Govern Espanyol a Catalunya i el Govern Francès.

El Túnel del Pertús uneix la línea d’alta velocitat entre el territori espanyol i francès, i es denomina línia de trànsit mixta perquè hi ha circulació de passatgers i mercaderies (també mercaderies perilloses). El túnel consta de dos tubs paral·lels independents de 8,3 km, dels quals 7,3 estan en territori francès i 1 a Espanya).

Des de la posada en marxa de la línia d’alta velocitat Perpinyà –Figueres, a finals del 2010, s’han fet quatre simulacres: un d’evacuació d’un tren amb 300 passatgers, dos exercicis de descarrilament d’un tren de passatgers amb múltiples víctimes; un incendi en un tren amb múltiples víctimes, i també s’ha realitzat un exercici de despatx (sense mobilitzar recursos).

Aquest és el cinquè exercici que es realitza, i que ha de servir per posar a prova l’activació del Pla Binacional del Túnel del Pertús (PSB), el pla TRANSCAT de la Generalitat i el pla d’Intervenció i Seguretat de la concessionària TPFerro. Així mateix, s’han posat a prova les accions i comunicacions dels serveis d’emergències catalans, els que depenen de la Delegación del Gobierno, i la seva coordinació amb els homòlegs francesos.

El simulacre es va iniciar quan el conductor d’un tren de mercaderies perilloses que circulava pel túnel en sentit sud (des de França cap a l’Estat espanyol) va aturar el comboi per una avaria de la locomotora. El tren va quedar aturat exactament en el tub V2 al punt quilomètric 23,800, en territori francès. Mentre el conductor revisava el comboi va detectar una important fuita d’amoníac en un dels vagons cisterna (fuita en una brida). El conductor va donar l’alerta a la sala de control i va indicar la posició del vagó amb la fuita. En aquest procés, el conductor es va veure pels vapors tòxics del producte fuitat perdent el coneixement, sense poder-se allunyar de la zona afectada.

Els operaris de TP Ferro van activar la ventilació, en sentit França-Espanya, al tub no afectat (V1) per deixar un corredor net per protegir el seu Grup de Primera Intervenció. D’altra banda, les catenàries dels dos tubs van estar desconnectades per tal de garantir la seguretat dels diferents grups d’intervenció, tant de la instal·lació com externs. Més tard es van activar també la ventilació en el tub on es va produir el sinistre.

A poc a poc el tub V2 es va veure afectat per un fum blanc molt dens i una olor molt forta d’amoníac arribant fins a la sortida Sud del túnel i afectant també el Centre Tècnic Sud, fent inútil pels serveis de socors espanyols la utilització de la Sala de Crisis de la boca Sud. Per superar aquest entrebanc logístic i per provar la coordinació de les comunicacions sota condicions complexes es va establir un centre de comandament mòbil prop de la N-II.

A la banda sud, els Bombers de la Generalitat van treballar amb 8 vehicles més el Punt de Trànsit. La seva tasca dins el túnel va ser donar suport als Bombers francesos en els treballs de contenció de la fuita d’amoníac. Van haver d’accedir al lloc de l’accident des de la boca sud amb el vehicle ferroviari i equipats amb els equips d’aire, donat l’ambient de toxicitat que ha provocat la fuita. Paral·lelament, van haver de fer seguiment del núvol tòxic i avaluar un possible confinament del nucli de la Jonquera. A més, van col·laborar en muntar un centre de coordinació de l’emergència a l’helisuperfície, ja que el núvol tòxic va obligar a evacuar l’edifici ferroviari de la boca sud. Amb l’exercici, els Bombers van posar a prova la coordinació amb el Post de Comandament Principal, instal·lat a la boca Nord, on també hi ha haver un comandament del Cos.

Per la seva banda, en el grup d’ordre de la banda sud, hi van treballar efectius dels Mossos d’Esquadra, del Cos Nacional de Policia, Guardia Civil i Policia Local de la Jonquera.

El Mossos d’Esquadra van liderar el grup d’ordre i es van ocupar del control dels accessos a la zona de l’emergència per tal d’assegurar la zona de l’heliport i establir els perímetres de seguretat.

Per aquest exercici es van desplaçar a la boca sud del túnel dues dotacions i un comandament de la Comissaria de Districte de la Jonquera, dos equips amb 12 agents i comandaments, de l’Àrea Regional de Recursos Operatius, una dotació de l’Àrea Regional de Trànsit, efectius d’emergències de la Sala Regional de Comandament amb el vehicle del Centre de Comandament Avançat, 2 efectius del Centre de Coordinació Policial i Duanera d’El Pertús, com a enllaç amb les autoritats franceses, un a la boca sud i un altre a la boca nord del túnel (França).

Un dels observadors de l’exercici va ser el Comissari Cap de la Regió Policial de Girona.

Per la seva banda, el Cos Nacional de Policia i també la Guardia Civil van desplaçar al lloc de l’accident un comandament d’enllaç a la boca nord del túnel, i 2 posicions de treball al punt de comandament mòbil de la boca sud.

Finalment, la Policia Local de La Jonquera va mobilitzar una patrulla amb dos agents a la boca sud i un representant municipal d’enllaç a la sala de crisis de la boca nord.

Per atendre l’emergència el Sistema d’Emergències Mèdiques SEM va desplaçar al lloc una unitat de Suport Vital Bàsic amb dos tècnics en emergències sanitàries (TES), una unitat de Suport Vital Avançat amb un tècnic en emergències sanitàries (TES), un infermer i un metge; un Vehicle d’Intervenció Ràpida amb un tècnic en emergències sanitàries (TES) i un metge; 2 comandaments i 1 enllaç a SC boca Nord. En aquest simulacre hi van participar un total de 10 professionals.

Un cop feta la recepció dels ferits, se’ls va avaluar i estabilitzar per a procedir al trasllat a l’hospital de destí més adient segons la seva patologia. La llista d’afectats que surtin per la boca Sud l’elaborarà el SEM.

Protecció Civil (DGPC), a través del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat va gestionar i intercanviar informació amb les sales dels diferents operatius i la Delegació del Govern de l’Estat, per confirmar la fuita, les lectures a l’atmosfera, fer la valoració de la zona d’intervenció, l’establiment i ubicació del CCA, l’existència de persones afectades, la possible afectació a població itinerant o zones urbanes properes. Amb aquestes dades el CECAT ha activat el Pla especial d’emergències en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril a Catalunya TRANSCAT. També es va activar el tècnic de Logística i Operativa Territorial dels Serveis Territorials de Protecció Civil a Girona per donar suport a les tasques de coordinació, logística i comunicacions.

D’altra banda, també van participar en el simulacre personal tècnic de Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya.
Per donar més realisme a l’exercici, Renfe va facilitar dues locomotores acoblades i tres vagons plataforma, cadascun amb una cisterna de 25,9 metres cúbics. Un maquinista de Renfe, dos observadors, un conseller de seguretat de la companyia i un agent de maniobra van estar seguint el simulacre
Van participar en el simulacre com a observadors el director dels serveis territorials d’Interior a Girona, Albert Ballesta, el Subdelegat del Govern a Girona, Juan Manuel Sánchez-Bustamante, i el cap de l’Unidat de Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, Bernardino Basols.

Pel que fa als mitjans emprats hi van assistir, de l’Estat francès, la Prefectura, el Servei Departamental d’Incendis i Socors (SDIS), la Gendarmeria, la Direcció Departamental de la Policia a les Fronteres (DDPAF) i el Centre de Cooperació Policial i Duaner (CCPD). Per part de l’Estat espanyol hi van participar l’empresa TP Ferro, concessionari explotador de la instal·lació i l’empresa RENFE, el Cuerpo Nacional de Policía, la Guardia Civil i Protección Civil de la Delegación del Gobierno. I per part de la Generalitat, es va comptar amb Protecció Civil de la Generalitat, els Bombers de la Generalitat de Catalunya, els Mossos d’Esquadra, el Sistema d’Emergències Mèdiques SEM i la Policia Local de la Jonquera.